همه بازیگرانی که نقش جوکر را بازی کردند؛ از جک نیکلسون تا هیث لجر

بازیگران شخصیت جوکر
بازیگران شخصیت جوکر

اگر به داستان های کمیک و ابر قهرمانی علاقه داشته باشید حتما درباره شخصیت ضد قهرمان و شرور جوکر چیزهای زیادی شنیده اید و حتی بعید نیست یکی از طرفداران پر و پا قرص این شخصیت کمیک باشید زیرا جوکر از آن شخصیت های جالب و متفاوت دنیای کمیک است که اکثر مخاطبان را مجذوب خود می کند.

جوکر پیشینه ای طولانی در تاریخ سینما و تلویزیون دارد و طی سال های اخیر از فیلم و سریال گرفته تا انیمیشن و بازی های رایانه ای از آن الهام گرفته اند.

این ابر شرور اولین بار سال 1940 توسط تیم دی سی کمیک یعنی بیل فینگر، باب کین و جری رابینسون پا به عرصه ظهور گذاشت و به عنوان ضد قهرمان مقابل بتمن به شهرت زیادی رسید.

بی شک بازیگرانی که در نقش جوکر ظاهر شده اند از هیث لجر گرفته تا جک نیکلسون نیز در سایه شهرت این شخصیت بی نظیر فرصت خوبی پیدا کردند تا توانایی های بازیگری خود را به طور کامل و عالی به نمایش بگذارند.

در این مطلب کوکا قصد داریم به معرفی تعدادی از بازیگران نقش جوکر که طی سال های گذشته در نقش این ضد قهرمان ظاهر شدند بپردازیم. با کوکا همراه باشید.

1. هیث لجر در فیلم شوالیه تاریکی (2008)

هیث لجر
هیث لجر

ابر قهرمان بتمن با سه گانه شوالیه تاریکی کریستوفر نولان وارد عصر مدرن شد و هیث لجر با بازی در نقش جوکر توانست تصویر دیگری از جوکر به نمایش گذاشته و به شهرتی بی نظیر دست پیدا کند.

برخلاف رومرو و نیکلسون، هیث لجر جوکری آشفته و روان پریش و در عین حال باهوش را به مخاطب معرفی می کند که برای خلق آن از منابع غیر منتظره ای همچون تام ویتس خواننده، فیلم کلاسیک پرتقال کوکی و کتاب های کمیک قدیمی الهام گرفته است.

با این حال سرانجام غم انگیز لجر و مرگ او قبل از اکران شوالیه تاریکی به عنوان یکی از بزرگ ترین تراژدی های تاریخ سینما در یادها بماند.

هیث لجر بعد از مرگش جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد مکمل برای بازی در نقش جوکر را از آن خود کرد.

جالب است بدانید:

  • تا قبل از فیلم شوالیه تاریکی بسیاری معتقد بودند جک نیکلسون بهترین جوکر دوران بوده است اما مایکل کین که در بسیاری از فیلم های بتمن حضور داشته می گوید این دو تفاوت زیادی با هم دارند، جوکر نیکلسون نوعی شوخ طبعی داشت و گریم او تا حدی شبیه دلقک بود در حالی که هیث لجر یک روانی به تمام معنا را در جوکر خود به تصویر کشیده است.
  • هیث لجر می خواست برای بازی در نقش بتمن تست دهد اما تهیه کنندگان فیلم با این مسئله موافقت نکردند و بی شک تصمیم درستی گرفتند!
  • هیث لجر برای بازی در نقش جوکر و درک انزوا و شخصیت او از همه از جمله خانواده اش دوری کرد و برای 43 روز خودش را در اتاقی در یک مسافرخانه حبس کرد.
  • او اولین بازیگری است که برای بازی در یک فیلم ابر قهرمانی جایزه اسکار دریافت کرده است.
  • لجر عقیده داشت گریم جوکر باید ناشیانه و غیر حرفه ای باشد تا درون آشفته جوکر را به خوبی به تصویر بکشد، به همین دلیل لوازم گریم ارزان قیمت خریداری و خودش را گریم کرد، جالب آن که سبک گریم او مورد قبول کارگردان قرار گرفت.
  • لجر در بسیاری از صحنه های فیلم حرکاتی تصادفی و فی البداهه انجام داده که در فیلمنامه وجود نداشته و بازخورد خوبی به دنبال داشته است.

2. جک نیکلسون در فیلم بتمن

جک نیکلسون
جک نیکلسون

جوکر یکی از مهم ترین و بزرگ ترین نقش های جک نیکلسون است که باعث احیای زندگی بازیگری جک نیکلسون شده و شهرت او را دو چندان نمود.

نیکلسون که از قبل خنده وحشت آورش را به روی چهره داشت با سبک بازی خود نوعی تعادل میان شخصیت سبک جوکر رومرو و شخصیت تاریک جوکر دهه 1940 ایجاد کرده و دست به دست دادن سایر عوامل فیلم باعث شد این بازیگر به افسانه ای در فیلم های کمیک تبدیل شود.

این فیلم با بازی مایکل کیتون در نقش بتمن به تجدید حیات فیلم سازی کمیک بوک کمک زیادی کرده و جوکر نیکلسون تا سال ها به عنوان نماد شرارت در فیلم های بتمن محسوب می شده است، تا سال 2008 که عملکرد خارق العاده هیث لجر بر جوکر نیکلسون سایه انداخت.

جالب است بدانید:

  •  برخلاف جوکر رومرو که گریم بسیار ساده ای داشت تا جایی که بازیگر حتی سبیل خود را برای این نقش اصلاح نکرده بود، نیکلسون به خوبی درک کرده بود مهم ترین عنصر جوکر ظاهرش می باشد و جوکری با ظاهر یک دلقک ساده به یک شخصیت کودکانه تبدیل خواهد شد.
  • جک نیکلسون در ابتدا از پذیرفتن نقش امتناع کرد و برای ترغیب او این نقش به رابین ویلیامز پیشنهاد شد. نیکلسون برای بازی در فیلم درخواست دستمزد بالایی حتی بیشتر از مایکل کیتون (بازیگر نقش بتمن) داشت که با آن موافقت شد.

3. خواکین فینیکس در فیلم جوکر (2019)

خواکین فینیکس
خواکین فینیکس

جوکر خواکین فینیکس در واقع غم انگیز ترین، واقع گرایانه ترین و نا امید کننده ترین نسخه جوکر است که منبع شرارت در آن از مردی فقیر که به بیماری روانی خاصی مبتلا است و آزار زیادی از جامعه خود دیده است آغاز می شود.

عملکرد فینیکس در این فیلم، از تیک های عصبی تا رقص و خنده های عجیب او باورنکردنی است، گویا از مخاطب می خواهد تا با شخصیت دردمند جوکر همدردی کند.

برخلاف سایر ورژن های جوکر، جوکر فینیکس شبیه یک دلقک واقعی لباس می پوشد و به جای پوشیدن کت و شلوار بنفش شخصیت کلاسیک خود، از کت و شلوار قرمز استفاده کرده است.

جالب است بدانید:

  • خواکین فینیکس فیلم جوکر را یک فیلم ابر قهرمانی نمی داند.
  • گفته شده خواکین فینیکس برای بازی در فیلم حدود 24 کیلو وزن کم کرده است.
  • تاد فیلیپس کارگردان هنگام نوشتن فیلمنامه تنها به فینیکس برای نقش جوکر فکر می کرده است.

4. سزار رومرو در سریال بتمن (1969)

سزار رومرو
سزار رومرو

اگرچه بازیگرانی همچون جرد لتو و هیث لجر تصویری جنون آمیز و طغیان کننده از جوکر ارائه داده اند اما سریال بتمن رومرو مانند سایر سریال های تلویزیونی بتمن در دهه 60 میلادی شخصیتی احمقانه و حواس پرت دارد.

اگرچه طرفداران جوکر نظرات مختلفی درباره جوکر رومرو دارند، گروهی این شخصیت را عجیب و غریب و کمی ترسناک می دانند و گروه دیگر آن را یک شخصیت کارتونی توصیف کرده اند اما نمی توان انکار کرد که رومرو جوکری به یاد ماندنی در این سریال خلق کرده که جایگاه خاصی در میان جوکرهای تاریخ سینما و تلویزیون دارد.

جالب است بدانید:

رومرو از اصلاح سبیل خود برای ایفای نقش خودداری کرده است، اگر خوب دقت کنید متوجه می شوید سبیل او با گریم سفید پوشانده شده است.

5. کامرون مانهن در سریال گاتهام (2014)

کامرون مانهن
کامرون مانهن

سریال تلویزیونی اخیر برادران وارنر یعنی گاتهام به داستان زندگی بروس وین پرداخته است و تقریبا پنج فصل طول می کشد تا سرانجام پای جوکر با بازی کامرون مانهن به سریال باز شود.

جوکری با چهره کاملا سفید و ترسناک که در نگاه اول هیولای فرانکشتاین را در ذهن ما تداعی می کند.

برخلاف بسیاری از سریال ها، گاتهام به داستان اصلی جوکر در کمیک وفادار بوده است.

6. جرد لتو در جوخه انتحار (2016)

جرد لتو
جرد لتو

صحبت های زیادی درباره عملکرد جرد لتو به عنوان جوکر شده اما هیچ یک آن را به اندازه کافی خوب نمی دانند.

به نظر می رسد در فیلم جوخه انتحار فیلم سازان قصد داشتند جوکری متفاوت از جوکر هیث لجر خلق کنند اما تلاش آن ها به تولد جوکری کاملا احساسی منتهی شد.

جالب است بدانید:

  • هم بازی های لتو تایید کرده اند که این بازیگر هرگز در طول فیلمبرداری از شخصیت خود خارج نشده تا آن جا که ویل اسمیت گفته من هنوز جرد لتوی واقعی را ملاقات نکرده ام!
  • لتو در اقدامی عجیب قبل از آغاز فیلمبرداری تعدادی هدیه عجیب برای هم بازی هایش فرستاد، مثلا برای مارگوت رابی یک نامه زیبا به همراه جعبه ای سیاه که موشی داخل آن بود و یک گراز مرده به همراه پیام ویدئویی برای تمام بازیگران ارسال کرد.

7. مارک همیل در سریال کارتونی بتمن (1995- 1992)

مارک همیل
مارک همیل

مارک همیل بازیگر و صداپیشه آمریکایی است که تاکنون در انیمیشن و برنامه های مختلف صداپیشگی کرده است اما عمده شهرت او برای صداپیشگی شخصیت جوکر در سریال کارتونی بتمن بین سال های 1992 تا 1995 می باشد.

طرفداران بتمن به خوبی با صدای تیز و حیله گری و درنده خویی بارز آن در این سریال کارتونی آشنا هستند و همیشه آن را به خاطر خواهند داشت.

جالب است بدانید:

  • این بازیگر در سری فیلم های جنگ ستارگان در نقش لوک اسکای واکر ظاهر شده است.
  • زمانی که اولین بار برای نقش جوکر تست صدا داد اطمینان داشت به خاطر نقش مثبتی که در جنگ ستارگان داشته صداپیشگی شخصیت منفی جوکر به او نخواهد رسید.
  • او خنده شرورانه اش را از ولفگانگ موتزارت در نمایش آمادئوس الهام و در به تصویر کشیدن شخصیت جوکر از هانیبال لکتر با بازی آنتونی هاپکینز و جری لوئیس کمدین کمک گرفته است.

منابع: esquirestudiobinder

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
جاوید
مدیر سایت، نویسنده و مترجم، سردبیر و سئو کار ارشد سایت کوکا