🦠 هانتا ویروس (Hantavirus) چیست و چقدر خطرناک است؟

هانتا ویروس چیست
هانتا ویروس چیست؟

با همه گیری و افزایش مبتلایان به کرونا ویروس در سراسر دنیا، به تازگی و با انتشار گزارش هایی درباره ابتلای یک مرد چینی به هانتا ویروس (Hantavirus) نگرانی مردم دو چندان شده است.

به همین بهانه در ادامه مطلب به سراغ این ویروس رفته ایم و قصد داریم درباره علائم، روش های انتقال، درمان و پیشگیری از آن صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

ماجرای اولین مورد ابتلا به هانتا ویروس در چین

اولین مورد جدید آلوده به هانتا ویروس مردی در استان یونان چین است که مدتی بعد از مثبت شدن تست هانتا ویروس در تاریخ 23 مارس 2020 در اتوبوس فوت کرد.

با فوت این بیمار تست هانتا ویروس روی تمام مسافران اتوبوس انجام شد.

خبر ابتلا و فوت یک بیمار مبتلا به هانتا ویروس به سرعت در رسانه های مختلف دنیا پخش و نگرانی مردم دنیا را به دنبال داشت زیرا علائم عفونت ناشی از این ویروس بسیار شبیه کووید 19 مشهور است.

هانتا ویروس چیست؟

هانتا ویروس (Hantavirus) یا ارتو هانتا ویروس یکی از خانواده های قدیمی ویروس ها است که عمدتا از طریق جوندگان یا موش ها به انسان منتقل می شوند.

این ویروس ها می توانند باعث بروز بیماری های مختلف از جمله سندرم ریوی هانتا ویروس (HPS) و تب خونریزی دهنده با سندرم کلیوی (HFRS) شوند.

روش انتقال هانتا ویروس چگونه است؟

هانتا ویروس زمانی به انسان منتقل می شود که فرد در تماس مستقیم با مدفوع، ادرار، بزاق دهان یا لانه یک جانور جونده آلوده به ویروس قرار بگیرد. این ویروس از طریق چشم، بینی یا دهان وارد بدن انسان می شود.

آیا هانتا ویروس مسری است؟

هانتا ویروس اگرچه کشنده است اما عمدتا از طریق جوندگان و مدفوع و ادرار آن ها سرایت می کند و باعث بروز سندرم بیماری در افراد می شود اما از آن جا که به ندرت از انسانی به انسان دیگر شیوع می کند نباید نگران مسری بودن و همه گیری آن باشیم.

خطر آلوده شدن به هانتا ویروس در چه کسانی بیشتر است؟

افرادی که با جوندگان در تماس هستند یا خانه های آن ها مورد هجوم جوندگان قرار گرفته بیشتر از دیگران در خطر آلودگی قرار دارند.

آیا هانتا ویروس از طریق هوا منتقل می شود؟

خیر، هانتا ویروس یک ویروس هوایی نیست و فقط در صورت تماس مستقیم با جوندگان آلوده و مدفوع آن ها می تواند پخش شود.

هنوز مشخص نشده گاز یک جونده آلوده به این ویروس می تواند آن را به انسان منتقل کند یا خیر.

علائم هانتا ویروس چیست؟

علائم هانتا ویروس شباهت زیادی به کرونا ویروس دارد. از جمله علائم آلوده شدن به این ویروس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تب
  • خستگی
  • درد عضلانی
  • سردرد
  • سرگیجه
  • دردهای شکمی
  • لرز

بیماری ناشی از هانتا ویروس ممکن است به سرفه، مشکلات تنفسی با تنگی نفس نیز منجر شود.

تشخیص هانتا ویروس چگونه انجام می شود؟

تشخیص هانتا ویروس دشوار است زیرا علائم آن شبیه بسیاری از بیماری ها از جمله آنفلوآنزای معمولی، ذات الریه و کرونا ویروس است.

کسانی که تب دارند و در تماس با جوندگان قرار داشته اند باید تست هانتا ویروس بدهند.

درمان هانتا ویروس چیست؟

هانتا ویروس هیچ درمان یا واکسن شناخته شده ای ندارد. مبتلایان به ویروس در بخش مراقبت های ویژه یا آی سی یو نگهداری می شوند تا وضعیت تنفسی آن ها کنترل شود.

پیشگیری از هانتا ویروس چگونه است؟

تنها راه پیشگیری از هانتا ویروس جلوگیری از ورود جوندگان به منزل و به حداقل رساندن تماس با آن ها می باشد. این کار از طریق روش های کنترل آفات و اطمینان از نظافت کامل منزل میسر می شود.

آیا هانتا ویروس کشنده است؟

هانتا ویروس می تواند کشنده باشد به خصوص اگر فرد بیمار تحت درمان قرار نگیرد. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها احتمال مرگ و میر ناشی از این عفونت 38 درصد است.

این بیماری ممکن است باعث شوک شدید، افت فشار خون، نارسایی حاد کلیوی و سندرم نشت عروقی شود.

هانتا ویروس چقدر شایع است؟

هانتا ویروس چندان شایع نیست زیرا نمی تواند از شخصی به شخص دیگر منتقل شود.

تفاوت هانتا ویروس و کرونا ویروس چیست؟

1. سرایت: هانتا ویروس یک بیماری مسری نیست و به ندرت از یک شخص به شخص دیگر منتقل می شود در حالی که کرونا ویروس بسیار مسری بوده و به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود.

2. روش انتقال: هانتا ویروس زمانی منتقل می شود که فرد بعد از دست زدن به مدفوع جوندگان آلوده، چشم ها، بینی یا دهان خود را لمس کند در حالی که انتقال ویروس کرونا به این صورت است که شخص بعد از تماس با فرد آلوده به چشم، بینی یا دهان خود دست بزند.

3. علائم: هانتا ویروس و کرونا ویروس در بسیاری از علائم از جمله تب، خستگی، سردرد و مشکلات تنفسی به هم شباهت دارند.

4. پیشگیری: برای پیشگیری از ابتلا به هانتا ویروس بایداز تماس با جوندگان پرهیز کرد اما کرونا ویروس با بهداشت صحیح و شست و شوی مکرر دست ها و عدم تماس نزدیک با افراد مبتلا قابل پیشگیری است.

5. درمان: برای هیچ یک تاکنون داروی درمان یا واکسن خاصی برای پیشگیری کشف نشده است.

منبع: jagranjosh

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا