داستان کامل فیلم باشگاه مبارزه (فایت کلاب) + نقد و تحلیل

فیلم باشگاه مبارزه
فیلم باشگاه مبارزه

خلاصه داستان فیلم باشگاه مبارزه | داستان کامل | نقد و بررسی | آمار فیلم و جوایز

باشگاه مبارزه یک فیلم درام آمریکایی است که در سال 1999 به کارگردانی دیوید فینچر و براساس رمانی با همین نام اثر چاک پالنیک ساخته شده‌ است.

در این فیلم ادوارد نورتون، برد پیت و هلنا بونهام کارتر به عنوان بازیگر حضور داشته اند.

درجه فیلم: R
ژانر: درام
زمان فیلم: 139 دقیقه
تاریخ اکران: 15 اکتبر 1999
استودیو: فاکس قرن بیستم

خلاصه داستان فیلم باشگاه مبارزه

نورتون در نقش یک راوی بی نام بازی می کند که از کار معمولی خود ناراضی است به همین دلیل با یک صابون فروش به نام تایلر داردن یک باشگاه مبارزه راه اندازی می کند و درگیر رابطه با او و زنی مرموز به نام مارلا سینگر می شود.

داستان کامل فیلم

خطر اسپویل و لو رفتن داستان:

راوی (ادوارد نورتون) یک کارشناس فراخوان خودرو است که از شغل و دارایی های خود ناراضی است.

او در معرض خطر ابتلا به سرطان بیضه قرار دارد و برای درمان بی خوابی خود به توصیه پزشک معالجش به گروه های شبانه حمایتی می پیوندد. در این گروه با یک زن مرموز به نام مارلا سینگر (هلنا بونهام کارتر) آشنا می شود و این دو تصمیم می گیرند که از این گروه های شبانه جدا شوند.

در طی یک سفر کاری، راوی با یک فروشنده صابون به نام تایلر داردن (برد پیت) ملاقات می کند. او به خانه باز می گردد تا ببیند که چرا آپارتمان و تمام وسایل وی در اثر انفجار نابود شده است.

راوی با از دست دادن خانه و زندگی خود کاملا ناامید می شود و برای تنظیم دادخواست علیه مارلا با تایلر در یک بار ملاقات می کند. تایلر به راوی می گوید که دچار مصرف گرایی شده و در پارکینگ از راوی می خواهد که به او مشت بزند و به این ترتیب آن ها شروع به مبارزه می کنند تا ناراحتی ها را فراموش کنند.

راوی به خانه تایلر، یک خانه بزرگ مخروبه در یک منطقه صنعتی منتقل می شود. آن ها دائما خارج از بار با هم مبارزه می کنند و به این ترتیب نظر مردان زیادی را به خود جلب می کنند.

مبارزات به زیرزمین بار منتقل می شوند و در آن جا مکانی به نام باشگاه مبارزه تشکیل می شود که مردان در آن جا مدتی به تفریح بپردازند.

مارلا در اثر زیاده روی در مصرف قرص به راوی زنگ می زند و از او کمک می خواهد اما راوی او را نادیده می گیرد و تایلر برای کمک به آپارتمان مارلا می رود و پس از مدتی تایلر و مارلا با هم رابطه برقرار می کنند.

راوی از رئیس خود برای حمایت از باشگاه مبارزه درخواست کمک دارد و او را تهدید می کند که در غیر اینصورت کار خود را ترک خواهد کرد.

به زودی، باشگاه های مبارزه در سراسر کشور شکل می گیرند. عضو جدید رابرت پائولسون (میت لف) مردی مبتلا به سرطان بیضه است که راوی قبلا او را در گروه های شبانه ملاقات کرده بود.

تایلر اعضای خود را بدون هماهنگی با راوی، به یک سازمان جدید ضد مادی گرایی و ضد قانون شرکت ها تبدیل می کند. این گروه درگیر اقدامات خرابکارانه و خشونت آمیز هستند که راوی را آزار می دهد.

بعد از اینکه راوی بر علیه تایلر شکایت می کند، تایلر خانه را ترک می کند. راوی متوجه می شود که تایلر باعث انفجار آپارتمان وی شده است. هنگامی که پائولسون در طی یک عملیات خرابکارانه توسط پلیس کشته می شود، راوی سعی می کند پروژه را متوقف کند.

او شهر هایی را که تایلر از آن ها بازدید کرده، دنبال می کند. در یکی از شهر ها، یکی از اعضای پروژه راوی را تایلر داردن صدا می‌زند که باعث تعجب او می‌ شود.

راوی با عجله به هتل بر می‌گردد و در آن جا با تایلر رو به رو می‌ شود. تایلر به راوی می گوید که او و تایلر داردن هر دو یک نفر هستند و تایلر توهم اوست که هنگام خواب به سراغش می آید.

راوی تصیم می گیرد که جلوی آخرین برنامه باشگاه مبارزه که منفجر کردن برج های تجاری است را بگیرد.

او از مارلا عذرخواهی می کند و به او هشدار می دهد که در معرض خطر است اما مارلا که از رفتار های متناقض راوی خسته شده از گوش دادن به او امتناع می ورزد.

او سعی می کند به پلیس هشدار دهد اما افسران پلیس خودشان هم از اعضای این پروژه هستند. راوی به محل عملیات می رود و در آنجا با تایلر رو به رو می شود، راوی که از کار های تایلر خسته شده تفنگ را به سمت تایلر نشانه می رود اما در واقع چون او و تایلر یک شخصیت هستند، تفنگ را در دهان خود قرار داده است. او شلیک می کند و تایلر بر روی زمین می افتد.

اعضای پروژه که مارلا را ربوده بودند او را آزاد می کنند و مارلا پیش راوی بر می گردد. ناگهان ساختمان تجاری و ساختمان های اطراف آن منفجر می شوند، راوی به مارلا می گوید که در یکی از حساس ترین دوره های زندگی خود با او آشنا شده است.

نقد و بررسی فیلم باشگاه مبارزه

باشگاه مبارزه یکی از جنجالی ترین فیلم های دهه نود میلادی است که دارای مضامین بسیار جالبی همچون جذابیت، خشونت، هرج و مرج، تجزیه اجتماعی، انزوا، تهدید به مرگ و مصرف گرایی می باشد.

منتقدان نسبت به این فیلم واکنش خوبی نداشتند چون معتقد بودند که باعث الگو گرفتن آن توسط جوانان در جامعه می شود.

به نظر می رسد که برد پیت و ادوارد نورتون بهترین و مناسب ترین گزینه ها برای بازی در این فیلم هستند؛

ادوارد نورتون در نقش یک پسر 30 ساله مجرد در این فیلم ظاهر شده که عاشق حضور در گروه های حمایتی است و حضور در این گروه ها تنها چیزی است که به او احساس خوبی می دهد.

تایلر صابون فروشی است که بعد ها فاش می کند صابون های او از چربی انسان ساخته شده و از کلینیک های لیپوساکشن به سرقت رفته اند.

نقطه قوت فیلم جایی است که تایلر در تلاش است تا از باشگاه مبارزه به عنوان پایه ای برای فعالیت های تروریستی خود استفاده کند و نمادهای شرکت های بزرگ اقتصادی آمریکایی را منفجر کند.

فروش فیلم باشگاه مبارزه

فیلم باشگاه مبارزه با بودجه ی 63 میلیون دلار ساخته شده است.

این فیلم در ایالات متحده آمریکا 37.03 میلیون دلار، در دیگر کشور ها 64 میلیون دلار و در مجموع 101.1 میلیون دلار فروش داشته است.

دستاوردهای فیلم باشگاه مبارزه

  • برنده جایزه امپایز اواردز بهترین بازیگر زن بریتانیایی برای هلنا بونهام کارتر – سال 2000
  • انتخاب به عنوان یکی از 10 فیلم برتر سال 1999
  • رتبه 10 لیست 250 فیلم برتر imdb با امتیاز 8.8

در ادامه بخوانید : نقد و بررسی فیلم تلقین

منابع : wikipediaimdb

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا