نحوه صحیح شستن دست ها با آب و صابون

شستن دست ها با آب و صابون
شستن دست ها با آب و صابون

شستن دست ها با آب تمیز و صابون یکی از بهترین روش های جلوگیری از ابتلا به بیماری و انتقال میکروب ها از جمله کرونا ویروس جدید از فردی به فرد دیگر می باشد اما تنها زمانی موثر است که به طور مداوم و صحیح انجام شود.

در ادامه قصد داریم نحوه شست و شوی صحیح دست ها را آموزش دهیم. با کوکا همراه باشید.

چه زمانی باید دست ها را بشوییم؟

به طور کلی اغلب مواقع باید دست های خود را بشویید. طبق گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها برای جلوگیری از شیوع میکروب ها و ویروس ها شستن دست ها به خصوص در موارد زیر الزامی می باشد:

  • قبل، بعد و در حین درست کردن غذا
  • قبل از خوردن غذا
  • قبل و بعد از تماس با فرد بیماری که استفراغ یا اسهال دارد
  • قبل و بعد از رسیدگی به یک بریدگی یا زخم
  • بعد از استفاده از حمام
  • بعد از عوض کردن پوشک
  • بعد از تمیز کردن کودکی که حمام بوده است
  • بعد از گرفتن بینی، سرفه یا عطسه کردن
  • بعد از تماس با حیوانات، غذای حیوانات یا زباله ایجاد شده توسط حیوانات
  • بعد از تماس با غذای حیوانات خانگی
  • بعد از خالی کردن سطل زباله

نکته: اگر در شرایط ذکر شده به آب و صابون دسترسی ندارید از یک ضد عفونی کننده دست حاوی الکل استفاده کنید.

شیوه صحیح شستن دست ها

برای شستن صحیح دست ها مراحل زیر را انجام دهید:

1. دست های خود را با آب مرطوب کنید.

توجه داشته باشید تمیز و جاری بودن آب از دمای آن اهمیت بیشتری دارد. بعد از مرطوب کردن دست ها آب را ببندید تا از هدر رفتن آب جلوگیری شود.

2. صابون به دست ها بمالید.

صابون کمک می کند تا هنگام شست و شوی دست ها میکروب ها راحت تر از دست جدا شوند. مطالعات نشان داده استفاده از صابون های ضد باکتری از صابون های معمولی نه تنها بهتر نیست بلکه استفاده بیش از حد از تریکلوسان – ماده ای که معمولا در صابون های ضد باکتری به کار می رود – می تواند باعث افزایش مقاومت میکروب ها در برابر آنتی بیوتیک ها می شود.

3. دست ها را حداقل 20 ثانیه به هم بمالید.

بسیاری از مردم در طول روز بارها دست های خود را می شویند اما هر بار مدت زمان کافی برای این کار در نظر نمی گیرند. شاید 20 ثانیه زمان کوتاهی به نظر برسد اما وقتی یک بار امتحان کنید متوجه می شوید زمان نسبتا طولانی برای شستن دست ها است و معمولا دست شستن های عادی ما این مدت طول نمی کشد!

مطمئن شوید که آب و صابون کل دست شما را پوشانده باشد و هنگام مالش نواحی بین انگشت ها، زیر ناخن ها، روی شست دست و بالای مچ را نیز بشویید. میکروب ها ممکن است در هر نقطه ای از دست شما پنهان شده باشند.

4. دست های خود را آب کشی کنید.

هدف از شست و شو پاک کردن دست ها از میکروب و آلودگی می باشد. اکثر مردم نمی دانند که با شستن دست معمولا میکروب ها از بین نمی روند بلکه از دست جدا می شوند به همین دلیل این مرحله مهم ترین قسمت کار می باشد.

برای آب کشی دست ها از آب تمیز و جاری استفاده کنید، فرو بردن دست ها داخل سینک یا ظرف پر از آب کافی نمی باشد اما اگر همه آن چه در اختیار دارید مقداری آب راکد است شستن با آن بهتر از این است که اصلا دست ها را نشویید!

شیر آب را باز کرده دست ها را کاملا آب کشی کنید سپس شیر را ببندید. برخی افراد معتقدند بهتر است از دستمال کاغذی برای بستن شیر آب استفاده کنیم اما این کار تنها به هدر رفتن آب و دستمال کاغذی منجر می شود زیرا طبق گفته سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری ها شواهدی وجود ندارد که نشان دهد تاثیری در رعایت بیشتر بهداشت داشته است.

برای این کار طبق تشخیص شخصی خود عمل کنید اما اگر در مسافرخانه یا هتل اقامت دارید برای باز کردن درب حمام بعد از حمام کردن از دستمال کاغذی استفاده کنید.

5. دست های خود را خشک کنید.

بعد از شستن دست ها، آن ها را با یک دستمال کاغذی یا حوله تمیز کاملا خشک کنید. اگر از حوله پارچه ای استفاده می کنید حتما به طور مرتب آن را بشویید به خصوص اگر این حوله اشتراکی است.

چه زمانی از ضد عفونی کننده دست استفاده کنیم؟

بهترین روش برای خلاص شدن از میکروب ها شستن کامل دست با آب و صابون است اما اگر به آب و صابون دسترسی ندارید می توانید از ضد عفونی کننده دست استفاده کنید تا زمانی که بتوانید دست های خود را با آب و صابون بشویید.

برای این کار حتما از ضد عفونی کننده های دست حاوی حداقل 60 درصد الکل استفاده کنید و توجه داشته باشید که این ماده جایگزین آب و صابون برای از بین بردن میکروب ها نمی باشد و به خصوص زمانی که دست های شما بسیار آلوده بوده یا در معرض مواد شیمیایی قرار داشته موثر نمی باشد.

هنگام استفاده از ضد عفونی کننده دست مقدار کافی ژل روی دست ها بریزید و هر دو دست را کامل با آن بپوشانید، سپس در حالی که دست ها مرطوب هستند آن ها را به هم بمالید و انگشتان را در هم فرو ببرید تا زمانی که کاملا خشک شود.

منبع: verywellhealth

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
جاوید
مدیر سایت، نویسنده و مترجم، سردبیر و سئو کار ارشد سایت کوکا