کرونا ویروس جدید از کجا آمده است؟

کرونا ویروس جدید
کرونا ویروس جدید

این روزها همه جا صحبت از کرونا ویروس جدید یا کرونا ویروس 2019 است، ویروسی که اگرچه مدت زمان زیادی از عمر آن نمی گذرد اما در همین مدت کوتاه توانسته نگرانی های زیادی برای مردم و دولت مردان کشورهای مختلف ایجاد کند.

این ویروس به گروهی از ویروس های تاجی شکل به نام کرونا ویروس ها تعلق دارد که اولین نمونه آن ها در اواسط دهه 60 میلادی کشف شده است و اغلب به بیماری های تنفسی مانند سرماخوردگی منجر می شوند.

گذشته از حواشی و جنجال فراوانی که کرونا ویروس جدید ایجاد کرده، منشا پیدایش این ویروس نیز اهمیت زیادی دارد که محققان هنوز جواب قطعی برای آن پیدا نکرده اند اما احتمالاتی در این باره وجود دارد.

در ادامه قصد داریم درباره منشا کرونا ویروس جدید صحبت کنیم. با کوکا همراه باشید.

توجه: مطالبی که در این مقاله ارائه می شود اطلاعاتی است که دانشمندان و محققان تا این تاریخ به آن دست پیدا کرده اند و امیدواریم در آینده اطلاعات بیشتری در این زمینه حاصل شود.

کرونا ویروس جدید از کجا آمده است؟

کرونا ویروس 2019 ویروس جدیدی از خانواده کرونا ویروس ها است که تا قبل از این هرگز با آن روبرو نشده بودیم، به نظر می رسد این ویروس اولین بار در میان فروشندگان و کارگرانی که در بازار مواد غذایی دریایی ووهان چین مشغول به کار بودند شیوع پیدا کرده و به سرعت در شهرهای مختلف چین و سایر کشورهای دنیا گسترش یافته است.

با توجه به نقطه شروع ابتلا به این ویروس محققان احتمال می دهند این ویروس اولین بار از یک میزبان حیوانی به انسان منتقل شده است، اما چه حیوانی؟!

نتایج مطالعه جدیدی که اخیرا انجام شده نشان داده منشا اصلی این ویروس به احتمال زیاد خفاش ها بوده اند و ویروس پس از عبور از چند میزبان حیوانی – احتمالا مار یا پولک پوست (پانگولین یا مورچه خوار پولکی) – به انسان سرایت کرده است.

آیا پولک پوست ها واسطه انتقال ویروس به انسان بوده اند؟

به گفته رسانه های دولتی چین، محققان دانشگاه کشاورزی چین جنوبی بیش از 1000 نمونه متاژنوم حیوانات وحشی را بررسی کردند و متوجه شدند به احتمال زیاد این پولک پوست ها هستند که میزبان واسط کرونا ویروس جدید به انسان بوده اند.

طبق گزارش رسانه های چین، محققان در این مطالعات متوجه شدند توالی کرونا ویروس جمع آوری شده از متاژنوم های مورد بررسی تا 99 درصد شبیه کرونا ویروس شیوع پیدا کرده در میان انسان ها بوده است.

علاوه بر این به گفته شن یانگی – استاد دانشگاه و عضو تیم تحقیقاتی – اگرچه تحقیقات قبلی خفاش ها را در انتقال کرونا ویروس جدید به انسان ها مقصر می دانستند اما این حیوانات در فصل زمستان به خواب زمستانی می روند و بعید است باعث شیوع کرونا ویروس جدید شده باشند.

لازم به ذکر است این مسئله هنوز به صورت یک مطالعه علمی منتشر نشده و فقط در رسانه ها بیان شده است.

از طرف دیگر به گفته پروفسور جیمز وود – رئیس دپارتمان دامپزشکی دانشگاه کمبریج – مدارک مربوط به نقش احتمالی پولک پوست ها در شیوع کرونا ویروس جدید منتشر نشده و این شواهد علمی نیستند، شباهت 99 درصدی متاژنوم های مورد بررسی نیز به تنهایی برای اثبات این مسئله کافی نمی باشند.

آیا خفاش ها مقصر اصلی هستند؟

یک مطالعه که نتایج آن 30 ژانویه منتشر شد با شواهد محکمی نشان داده خفاش ها در ناحیه ای که عفونت از آن جا به نواحی دیگر شیوع پیدا کرده حضور داشته اند.

به گفته محققانی که این مطالعه را انجام داده اند این عفونت از خفاش ها آغاز و پس از عبور از حیوانات دیگر به انسان ها منتقل شده است، حیواناتی که در بازار مواد غذایی ووهان چین به فروش می رسیده نیز می توانند به عنوان میزبان واسط عمل کرده و در انتقال این ویروس به انسان نقش داشته باشند.

حتی در مطالعه ای که قبلا انجام شده ذکر شده که احتمالا مارها عامل انتقال این ویروس به بدن انسان بوده اند.

ناگفته نماند خفاش ها پیشینه تاسف باری در انتقال عوامل خطرزای کشنده به میزبان های انسانی دارند. به عنوان مثال در سال 2017 محققان یک جمعیت از خفاش های نعل اسبی را شناسایی کردند که حامل ویروسی با ساختار ژنتیکی ویروس سارس بودند، ویروس سارس که سال 2002 میان انسان ها شیوع پیدا کرد تقریبا 800 نفر را به کام مرگ کشاند.

از سوی دیگر تحقیقات منتشر شده در زمینه بیماری های عفونی نو ظهور نیز تایید کرده بسیاری از خفاش های آفریقایی منشا ویروس فوق العاده خطرناک ابولا بوده اند.

به گفته دکتر ولید جاوید – مدیر پیشگیری و کنترل عفونت ها در ماونت سینای در نیویورک – زمانی که پرش ویروسی رخ می دهد، یعنی ویروس از یک گونه جانوری به گونه دیگر منتقل می شود – در ابتدا ایمنی بدن میزبان جدید در مقابل ویروس چندان بالا نیست اما با گذشت زمان ایمنی بدن میزبان افزایش خواهد یافت.

هفت کرونا ویروسی که انسان ها را آلوده کرده اند

برخلاف تصور بسیاری از مردم که گمان می کنند کرونا ویروس 2019 یک ویروس کاملا جدید و ناشناخته است باید بگوییم اگرچه این ویروس در گروه خود ویروس جدیدی به شمار می رود اما اولین بار نیست که یک کرونا ویروس بیماری زا از حیوانات به انسان ها منتقل شده است.

سه ویروس مشهور کرونا شامل ابولا، سندرم حاد تنفسی شدید (سارس) و سندرم تنفسی حاد خاورمیانه (مرس) می باشند که طی سال های اخیر شیوع پیدا کردند.

به گفته جاوید تاکنون هفت کرونا ویروس شناخته شده که می توانند انسان ها را آلوده کنند و یکی از آن ها کرونا ویروس جدید است.

چهار نوع این ویروس باعث ایجاد علائم سرماخوردگی می شوند و مدت طولانی است که با انسان ها زندگی می کنند.

احتمال دارد به مرور زمان تعداد بیشتری ویروس از خانواده کرونا شناخته شود، این ویروس ها اغلب به جمعیت انسانی محدود هستند اما سارس و به خصوص مرس از سایر گونه های جانوری به انسان ها منتقل شده اند و احتمالا کرونا ویرس جدید نیز نوعی پرش گونه ای باشد.

برای پیشگیری از ابتلا به ویروس ووهان چه کنیم؟

پس از شیوع گسترده این ویروس در سراسر دنیا، مردم کشورهای مختلف به شدت در تلاش هستند تا با روش های مختلف از آلوده شدن به این ویروس اجتناب کنند.

بسیاری از افراد برای جلوگیری از تماس با قطرات عطسه و سرفه افراد آلوده به ویروس از ماسک استفاده می کنند اگرچه هنوز اعلام نشده که استفاده از ماسک برای همه مردم ضروری است.

به طور کلی طبق توصیه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها افراد بیمار لازم است در خانه مانده، هنگام عطسه و سرفه با دستمال جلوی بینی و دهان خود را بگیرند، توصیه شده برای این کار تنها به دست ها اکتفا نشود زیرا این کار باعث شیوع ویروس می شود.

رعایت بهداشت فردی و پاکیزه نگه داشتن و ضد عفونی کردن دست ها بسیار مهم است، در صورتی که آب و صابون در اختیار دارید نیازی به استفاده از ضد عفونی کننده های الکلی نمی باشد.

همچنین لازم است از نزدیک شدن به افراد بیمار خودداری کرده و به صورت مرتب سطوح را ضد عفونی کنید.

نکته مهم دیگری که باید توجه زیادی به آن داشته باشید پرهیز از تماس دست ها با چشم یا دهان می باشد زیرا این نواحی می توانند ویروس را به طور مستقیم وارد بدن کنند.

منبع: healthline

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
جاوید
مدیر سایت، نویسنده و مترجم، سردبیر و سئو کار ارشد سایت کوکا