6 قارچ دارویی مفید برای تقویت سیستم ایمنی

اسامی انواع قارچ دارویی
فواید انواع قارچ های دارویی برای تقویت سیستم دفاعی بدن

بسیاری از ما با شنیدن کلمه قارچ به یاد قارچ های سفید خوراکی و خوشمزه می افتیم که معمولا در غذاهای مختلف از آن ها استفاده می کنیم اما برخی انواع قارچ با خواص شگفت انگیز نیز وجود دارند که به نام قارچ های دارویی به شهرت رسیده و از هزاران سال قبل در طب شرقی از آن ها استفاده می شده است.

این قارچ ها که طی سال های اخیر در کشورهای مختلف دنیا محبوبیت زیادی پیدا کرده اند نام های عجیب و غریبی دارند که ممکن است با شنیدن برخی از آن ها تعجب کنید اما اکثر آن ها خواص آنتی اکسیدانی قوی داشته و به تقویت سیستمی ایمنی بدن کمک می کنند.

اگر به این قارچ ها و خواص خارق العاده آن ها علاقه مند هستید در ادامه مطلب با کوکا همراه شوید تا با 6 قارچ دارویی پر خاصیت آشنا شویم.

لیست انواع قارچ های دارویی خوراکی

نکته: قارچ های دارویی برای درمان قطعی بیماری ها نیستند و به تحقیقات علمی بیشتری روی آن ها نیاز است، توصیه می شود به آن ها بیشتر به عنوان تقویت کننده سیستم ایمنی بدن یا مینی واکسن هایی در برابر استرس، التهاب و سرطان نگاه کنید.

1. قارچ ری شی یا جان افزا (گانودرما)

درباره خواص قارچ ری شی همین بس که به عنوان داروی آلپرازولام طبیعی شناخته شده است. این قارچ از محبوب ترین قارچ های دارویی است و دلیل خوبی هم پشت این مسئله وجود دارد.

از جمله فواید بی نظیر قارچ ری شی می توان به کاهش وزن، بهبود سیستم ایمنی بدن و مقابله با سلول های سرطانی اشاره کرد اما چیزی که این قارچ را منحصر به فرد می کند خواص آرامش بخش آن است که از ترکیبات تری ترپن موجود در آن نشات گرفته است.

این ترکیبات خلق و خو را بهبود بخشیده، به کاهش اضطراب و افسردگی و افزایش تمرکز کمک می کنند و برای کیفیت خواب مفید هستند.

می توانید از 1 تا 2 قاشق غذاخوری پودر قارچ ری شی برای تهیه یک فنجان چای شفا بخش و گرم استفاده کرده یا آن را به دسر شکلاتی مورد علاقه تان اضافه کنید.

2. قارچ یال شیر

قارچ یال شیر دارای خاصیت آنتی اکسیدانی قوی است و مانند اکثر قارچ های دارویی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

این قارچ به عنوان یکی از بهترین غذاهای مغزی شناخته شده که به بهبود شفافیت ذهنی طبیعی در افراد مبتلا به مه مغزی کمک می کند.

قارچ یال شیر تولید فاکتور رشد عصبی بیو پروتئین و میلین – نوعی عایق در اطراف فیبرهای عصبی – را افزایش می دهد که هر دو برای سلامت مغز بسیار مهم بوده و عدم تعادل آن ها در بدن می تواند به بیماری های عصبی همچون آلزایمر و ام اس منجر شود.

مطالعات حیوانی نیز نشان داده قارچ یال شیر به بهبود توانایی شناختی، کاهش اضطراب و تحریک پذیری کمک کرده و حافظه و تمرکز را بهبود می بخشد.

برای استفاده از قارچ یال شیر می توانید 1 تا 2 قاشق غذاخوری پودر آن را به چای یربا ماته – نوعی چای در طب سنتی آمریکایی – اضافه کنید.

3. قارچ چاگا

قارچ چاگا خاصیت آنتی اکسیدانی خارق العاده ای دارد که آن را به یکی از بهترین مواد غذایی برای مقابله با رادیکال های آزاد و التهاب تبدیل کرده است.

این قارچ سیاه تیره با استرس اکسیداتیو که از علل پیری پوست می باشد مقابله کرده، رشد سرطان را مهار یا کند می کند و کلسترول بد خون را کاهش می دهد.

برای مصرف قارچ چاگا توصیه می شود پودر آن را به اسموتی صبحگاهی افزوده یا با آن چای لاته چاگا گرم و خوشمزه درست کنید.

4. قارچ شیتاکه

اگر تاکنون از قارچ شیتاکه برای پخت و پز استفاده می کردید به این کار ادامه دهید اما مطمئن باشید مزایای این قارچ بسیار فراتر از صرفا خوشمزه کردن غذاهای سرخ کردنی می باشد.

مصرف قارچ شیتاکه به خصوص برای قلب مفید است و مطالعات حیوانی نشان داده این قارچ به کاهش کلسترول خون کمک می کند و مانع جذب و تولید کلسترول در کبد می شوند.

ترکیبات گیاهی مغذی موجود در این قارچ نیز از ایجاد پلاک جلوگیری کرده و برای کنترل فشار خون سالم و گردش خون مفید است.

برای مصرف توصیه می شود 1 تا 2 قاشق غذاخوری پودر شیتاکه را به غذاهای مورد علاقه خود اضافه کنید تا طعم اومامی – یکی از پنج مزه‌ اصلی – به آن ها ببخشید.

5. قارچ دم بوقلمون

بدون شک بیشتر قارچ های دارویی لیست ما به دلیل خواص ضد سرطانی آن ها که از آنتی اکسیدان های قوی موجود در آن ها نشات گرفته به شهرت رسیده اند اما قارچ دم بوقلمون یک قدم پا را فراتر گذاشته است.

این قارچ حاوی ترکیبی به نام پلی ساکارید کا است که تاثیر آن در تقویت سیستم ایمنی بدن به حدی زیاد است که به عنوان یک داروی تجویزی ضد سرطان در ژاپن تایید شده است.

قارچ دم بوقلمون به افزایش طول عمر افراد مبتلا به سرطان های خاص کمک کرده، با سلول های سرطان خون مقابله می کند و سیستم ایمنی بدن افرادی که شیمی درمانی می کنند را تقویت می کند، اگرچه هرگز نباید بدون مشورت با پزشک مصرف آن را جایگزین درمان های سرطان کنید.

برای مصرف این قارچ می توانید 1 تا 2 قاشق غذاخوری از پودر آن را به اسموتی مقوی سیستم ایمنی خود اضافه کنید.

6. قارچ کوردیسپس

قارچ کوردیسپس برای افرادی که از کمبود انرژی رنج می برند، ورزشکارانی که قبل از انجام تمرینات نیاز به بهبود انرژی خود دارند و کسانی که فعالیت بدنی زیادی انجام می دهند توصیه می شود.

این قارچ به عنوان افزایش دهنده انرژی و محرک میل جنسی شناخته شده است و به بدن کمک می کند تا به صورت کارآمدتری از اکسیژن استفاده کرده و جریان خون را تقویت می کند.

قارچ کوردیسپس علاوه بر بهبود عملکرد ورزشی سرعت ریکاوری بعد از ورزش را نیز افزایش می دهد.

برای مصرف توصیه می شود 1 تا 2 قاشق غذاخوری پودر قارچ را به وعده غذایی قبل یا بعد از تمرینات ورزشی خود اضافه کنید.

سخن پایانی …

بهترین روش برای مصرف قارچ های دارویی و بهره مند شدن از خواص آن ها افزودن 1 تا 2 قاشق غذاخوری پودر آن ها به غذاها می باشد.

حتی اگر احساس می کنید مصرف قارچ دارویی خاص تاثیر خوبی در سلامتی شما داشته از افزایش دوز توصیه شده اجتناب کنید.

قبل از مصرف هر یک از این قارچ ها حتما با پزشک مشورت کنید، به خصوص اگر داروی خاصی مصرف می کنید یا باردار هستید.

مصرف برخی قارچ های خاص ممکن است عوارض جانبی همچون ناراحتی معده یا آلرژی به دنبال داشته باشند. قبل از مصرف حتما در این باره تحقیق کنید.

در ادامه بخوانید : برای تقویت سیستم ایمنی بدن چه بخوریم؟

منبع: healthline

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا