علت ایجاد لکه های قهوه ای روی دندان ها چیست؟

 

علت جرم قهوه ای دندان چیست؟
علت جرم قهوه ای دندان

همه ما به خوبی می دانیم مراقبت از دهان و دندان و لثه ها در حفظ سلامت دندان ها اهمیت زیادی دارد زیرا خطر بروز پوسیدگی دندان و بوی بد دهان را تا حد زیادی کاهش داده، از ابتلا به بیماری های لثه پیشگیری می کند و صد البته مانع ظاهر شدن لکه های قهوه ای بد شکل روی دندان می شود.

لبخند زدن یکی از زیباترین روش های جذابیت است اما نه هر لبخندی! لبخندی که دندان هایی را به نمایش بگذارد که با جرم های قهوه ای رنگ پوشیده شده اند بی شک نه تنها تاثیر مثبتی در زیبایی ظاهر ندارد بلکه از جذابیت فرد خواهد کاست.

این لکه های قهوه ای گاهی نقطه نقطه روی دندان ها می نشینند و گاهی به شکل یک خط ظاهر می شوند که ممکن است نامنظم یا یکنواخت به نظر برسد.

اما علت واقعی قهوه ای شدن دندان ها چیست؟ این سوالی است که اغلب افراد – چه آن هایی که دندان های قهوه ای دارند و چه آن هایی که نگران قهوه ای شدن دندان های خود هستند – به آن فکر می کنند.

این لکه ها در اغلب موارد نشانه عدم رعایت بهداشت دهان و دندان هستند اما ممکن است خبر از بیماری خاصی مانند سلیاک نیز بدهند، در ادامه با کوکا همراه باشید تا با علل مختلف قهوه ای شدن دندان ها آشنا شویم.

علت قهوه ای شدن دندان

لکه های قهوه ای و سایر تغییر رنگ های دندانی معمولا به دلایل زیر رخ می دهد:

1. نیکوتین

تنباکو یکی از دلایل اصلی ایجاد لکه های سطحی روی دندان ها است. نیکوتین در محصولات حاوی تنباکو یافت می شود مانند:

  • تنباکو جویدنی
  • سیگار
  • پیپ تنباکو

2. غذاها و نوشیدنی ها

برخی مواد غذایی و نوشیدنی ها ممکن است باعث ایجاد لکه های قهوه ای، خاکستری یا زرد رنگ روی دندان ها شود، از جمله:

  • قهوه
  • چای
  • کوکا کولا
  • بلوبری
  • تمشک
  • انار

3. پوسیدگی دندان

زمانی که مینای دندان – لایه سخت بیرونی دندان ها – شروع به فرسایش می کند، دندان ها پوسیده شده و به مرور پلاک های مملو از باکتری روی آن ها ایجاد می شود.

هنگام مصرف غذاهای قندی این باکتری ها اسید زیادی تولید می کنند و اگر پلاک دندان به صورت مرتب از روی دندان ها پاک نشود، این اسید مینای دندان را تجزیه کرده و باعث ایجاد لکه ها و حفره های قهوه ای رنگ روی دندان ها می شود.

پوسیدگی دندان ممکن است درجات مختلفی داشته باشد و در صورتی که درمان نشود می تواند به قهوه ای شدن دندان ها منجر شود.

از دیگر علائم پوسیدگی دندان می توان به دندان درد، حساس شدن دندان ها و بوی بد دهان اشاره کرد.

اگر پوسیدگی شدید باشد ممکن است به التهاب لثه منجر شود، اگر لکه های قهوه ای با خونریزی لثه یا احساس درد دائمی همراه باشد لازم است سریع با دندانپزشک مراجعه شود.

4. تارتار

پلاک ها زمانی که به صورت منظم پاک نشده و روی هم انباشته شوند سخت شده و به تارتار تبدیل می شوند، تارتار معمولا به رنگ زرد تا قهوه ای است و در امتداد خط لثه ها ظاهر می شود.

5. فلوئوروزیس دندانی

فلوراید موجود در آب از دندان ها محافظت می کند اما مصرف مقدار بسیار زیاد آن می تواند باعث فلوئوروزیس دندانی شود.

این عارضه معمولا در کودکانی که دندان در می آورند و زیر خط لثه ایجاد می شود.

فلوئوروزیس اغلب خفیف بوده و به صوت علائم سفید مشبک روی دندان ها ظاهر می شود، در شرایط شدیدتر مینای دندان ها سوراخ شده و لکه های قهوه روی آن ایجاد می کند اگرچه فلوئوروزیس شدید به ندرت رخ می دهد.

6. هیپوپلازی مینای دندان

برخی عوامل ژنتیکی یا محیطی ممکن است باعث کاهش ضخامت دندان ها شود، به این عارضه هیپوپلازی مینای دندان گفته می شود که می تواند از کمبود ویتامین، سوء تغذیه در دوران بارداری، در معرض سموم قرار گرفتن و سایر فاکتورها ناشی شود.

هیپوپلازی می تواند روی یک یا چند دندان اثر بگذارد و اغلب به صورت لکه هایی با بافت خشن، قهوه ای یا زرد روی دندان ها مشخص می شود.

7. عصب کشی

دندان هایی که مغز یا پالپ آن ها از بین رفته نیاز به عصب کشی دارند و به دلیل مرگ ریشه دندان ممکن است به مرور قهوه ای شده و قهوه ای بمانند.

8. آسیب دندان

گاهی به دلیل ضربه یا آسیب در دهان و دندان ها عصب دندان آسیب دیده و باعث ظاهر شدن لک های قهوه ای روی دندان ها می شود، حتی ممکن است دندان ها به طور کامل قهوه ای شوند.

9. ترمیم های قدیمی

خراب شدن ترمیم های قدیمی دندان ها مثلا پر کردن دندان با مواد فلزی، نقره ای یا سفید می تواند با گذشت زمان باعث ایجاد لکه های قهوه ای شود.

10. داروها

مصرف برخی آنتی بیوتیک ها مانند تتراسایکلین و داکسی سایکلین ممکن است باعث قهوه ای شدن دندان ها شود که به خصوص در کودکان و افرادی که مادران آن ها در دوره بارداری از این داروها استفاده کرده اند بیشتر دیده می شود.

داروی گلی بنکلامید که برای دیابت شیرین نوزادان استفاده می شود نیز ممکن است در قهوه ای شدن دندان ها نقش داشته باشد.

11. بیماری سلیاک

نقایص مینای دندان از جمله ظاهر شدن لکه های قهوه ای روی دندان ها گاهی اوقات به دلیل بیماری سلیاک ایجاد می شوند که به خصوص در کودکان شایع تر است.

برخی دیگر از علائم بیماری سلیاک شامل خشکی دهان، زخم های کانکر یا زخم دهان می باشد، در این بیماری زبان ممکن است بسیار قرمز، صاف و براق به نظر برسد. همچنین ممکن است شواهدی از کارسینوم سلول سنگفرشی – نوعی سرطان پوست – در زبان یا حلق دیده شود.

12. افزایش سن

با افزایش سن و به مرور دندان ها به دلایل مختلف ممکن است تیره یا لکه دار می شوند، از جمله:

  • تغییر رنگ ناشی از غذاها، نوشیدنی ها یا دخانیات
  • تیره شدن عاج دندان، ماده ای که اطراف هر دندان را احاطه کرده و شامل لایه زیر مینای دندان می شود
  • نازک شدن مینای دندان

13. ژنتیک

رنگ دندان ها در افراد مختلف متفاوت است و این مسئله می تواند ژنتیکی باشد. به عنوان مثال برخی افراد دندان های سفید دارند در حالی که رنگ دندان برخی دیگر مایل به زرد یا بژ است.

اختلالات ژنتیکی همچون دنتینوژنز ایمپرفکتا نیز ممکن است باعث ظاهر شدن لکه های رنگی روی دندان ها شود.

منبع: healthline

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا