ویروس کرونا چگونه به دیگران منتقل می شود؟

راه های انتقال ویروس کرونا
راه های انتقال ویروس کرونا

کرونا ویروس جدید یا SARS-CoV-2 (سندرم حاد تنفسی شدید کرونا ویروس 2) از ویروس های جدید متعلق به خانواده کرونا ویروس و هم خانواده سارس و مرس می باشد که باعث بیماری COVID-19 در افراد می شود.

این ویروس که هنوز چند ماهی از انتشار آن نگذشته و در این مدت کوتاه بسیاری از کشورهای دنیا را درگیر کرده، برای سیستم ایمنی بدن ما نا شناخته است و از آن جا که هنوز واکسنی برای درمان آن کشف نشده نگرانی زیادی در عموم مردم ایجاد کرده است.

در حال حاضر سوالات زیادی درباره کرونا ویروس جدید وجود دارد که دانشمندان به برخی از آن ها پاسخ داده و برخی دیگر همچنان بدون پاسخ مانده اند.

یکی از این سوالات مهم نحوه انتشار و سرایت کرونا ویروس جدید است که در این مطلب کوکا قصد داریم به طور مفصل و دقیق درباره آن صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

نحوه سرایت کرونا ویروس جدید از فردی به فرد دیگر

کرونا ویروس جدید یک ویروس تنفسی است که از طریق قطرات تنفسی افراد مبتلا به دیگران منتقل می شود.

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها به نظر می رسد تماس مستقیم با شخص آلوده اصلی ترین روش سرایت این ویروس می باشد.

تصور کنید در اتوبوس یا داخل اتاق کنار فردی که به این ویروس مبتلا است نشسته اید و او ناگهان عطسه یا سرفه کند، اگر در این حالت دهان و بینی خود را نپوشاند قطرات تنفسی آلوده به ویروس که از بینی یا دهان او به اطراف پخش می شود ممکن است روی بدن شما بنشیند.

یا ممکن است با فردی آلوده ملاقات داشته باشید و او قبل از دست دادن، دهان یا بینی اش را با دست هایش لمس کرده باشد، در این صورت ویروس به دست شما منتقل می شود و اگر شما بدون شستن دست ها بینی یا دهان خود را لمس کنید ممکن است به این ویروس آلوده شوید.

اخیرا نتایج مطالعه کوچک نشان داده این ویروس ممکن است در مدفوع فرد آلوده نیز وجود داشته باشد که در این صورت مکان هایی مانند کاسه توالت نیز می تواند آلوده باشد. اگرچه برای اطمینان از این مسئله نیاز به تحقیقات بیشتری می باشد.

آیا افراد آلوده بدون علائم نیز کرونا ویروس جدید را انتقال می دهند؟

در حال حاضر سازمان بهداشت جهانی بر این باور است که احتمال انتقال کرونا ویروس جدید از طریق کسانی که به این ویروس آلوده شده اما هنوز علائمی از خود نشان نداده اند بسیار کم است.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها نیز اعلام کرده کرونا ویروس جدید در فرد مبتلایی که علائم را نشان داده بیشتر مسری است و می تواند به دیگران منتقل شود.

اما برخی کارشناسان معتقدند افراد مبتلا به کرونا ویروس جدید حتی اگر علائمی نداشته باشند – یا علائم آن ها به قدری خفیف باشد که خودشان نیز از بیماری خود مطلع نباشند – نیز می توانند ناقل این بیماری به دیگران باشند.

به طور کلی اگرچه نادر است اما مواردی وجود داشته که افراد بدون علائم ناقل بیماری بوده اند و از آن جا که ظاهر شدن علائم بین 2 تا 14 روز پس از آلوده شدن طول می کشد، ممکن است فرد قبل از اطلاع از بیماری اش آن را به دیگران منتقل کند.

آیا سطوح آلوده به کرونا ویروس جدید باعث انتقال این ویروس می شوند؟

همه سطوحی که پیوسته آن ها را لمس می کنید از میز آشپزخانه و میز کار گرفته تا دکمه آسانسور، در یخچال، نرده های راه پله، دستگیره در و غیره همگی می توانند باعث انتقال ویروس شوند اما کارشناسان هنوز به طور دقیق نمی دانند این ویروس برای چه مدت روی سطوح زنده می ماند.

اگر کرونا ویروس جدید نیز مانند سایر ویروس های هم خانواده اش عمل کند احتمالا مدت زمان زنده ماندن آن روی سطوح بین چند ساعت تا چند روز خواهد بود. نوع سطح، دمای اتاق و رطوبت محیط همگی می توانند روی این مدت زمان تاثیر بگذارند.

از آن جا که در حال حاضر نمی توان با اطمینان درباره این مسئله صحبت کرد توصیه می کنیم سطوحی که ممکن است به این ویروس آلوده باشند را خوب ضد عفونی کنید.

ضد عفونی کردن سطوح به خصوص در مواردی که بیمار مبتلا به کرونا در منزل دارید بسیار اهمیت دارد، فراموش نکنید بعد از این کار حتما دست های خود را با آب و صابون خوب بشویید.

روش های خود مراقبتی و پیشگیری از کرونا ویروس جدید

همه ما این روزها در شرایط سختی قرار گرفته ایم زیرا پیشگیری از آلوده شدن به این ویروس به خصوص برای کسانی که بیشتر اوقات در محل های پر رفت و آمد هستند دشوار به نظر می رسد.

توصیه می شود برای خود مراقبتی و جلوگیری از ابتلا به کرونا ویروس جدید به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • فاصله خود با دیگران را حفظ کنید و نزدیک افرادی که سرفه یا عطسه می کنند نایستید، سازمان بهداشت جهانی فاصله مناسب را حداقل 1 متر و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها این فاصله را حدود 2 متر اعلام کرده اند.
  • به طور مرتب دست های خود را با آب و صابون و به مدت حداقل 20 ثانیه بشویید.
  • اگر به آب و صابون دسترسی ندارید از ضد عفونی کننده دست – حاوی حداقل 60 درصد الکل – استفاده کنید.
  • انتقال کرونا ویروس جدید از طریق دست ها به دهان، بینی و چشم ها بسیار راحت است به طوری که ممکن است حتی خودتان نیز متوجه آن نشوید. سعی کنید هرگز به صورت خود دست نزنید.
  • در خانه بمانید، یکی از امن ترین شیوه های پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس جدید، ماندن در خانه و دوری از اجتماعات است.

در حال حاضر کارشناسان بر این باورند افراد سالم برای محافظت از خود نیاز به استفاده از ماسک ندارند اما اگر به این ویروس مبتلا هستید برای جلوگیری از ابتلای دیگران حتما از ماسک استفاده کنید.

برخی شایعات درباره انتقال کرونا ویروس جدید

از آن جا که اطلاعات درباره کرونا ویروس جدید به طور پیوسته در حال تکمیل است، حقایق ممکن است تحریف شده و به شایعات و باورهای غلط در میان مردم منجر شود. در ادامه به برخی از این شایعات درباره کرونا ویروس جدید اشاره می کنیم:

1. نیش پشه می تواند باعث انتقال کرونا ویروس جدید شود

برخی نگران این مسئله هستند اما در حال حاضر هیچ مطالعه یا منبع معتبری تایید نکرده که کسی از طریق نیش پشه به این ویروس آلوده شده باشد. به علاوه این ویروس در واقع تنفسی است و جزو ویروس های منتقله از راه خون محسوب نمی شود.

2. در صورت خرید کالاهای چینی – یا تولید شده در مناطقی که شیوع ویروس شدت یافته – ممکن است به این ویروس مبتلا شویم

به گفته سازمان بهداشت جهانی بعید است ویروس روی سطوح کالاهایی که در چین – یا مناطقی که بیماری شیوع زیادی پیدا کرده – ساخته شده اند باقی مانده و به کشورهای دیگر منتقل شود. با این حال اگر نگران هستید می توانید قبل از استفاده از این گونه کالاها یا محصولات سطح آن ها را با ضد عفونی کننده تمیز کنید.

3. حیوانات خانگی می توانند کرونا ویروس جدید را انتقال دهند

تاکنون شواهد معتبری وجود نداشته که نشان دهد سگ یا گربه به این ویروس مبتلا شده و آن را به انسان ها انتقال داده باشند.

4. خوردن سیر از ابتلا به بیماری COVID-19 پیشگیری می کند

متاسفانه افزایش مصرف سیر تاثیری در پیشگیری از ابتلا به این بیماری ندارد.

علائم بیماری COVID-19

کرونا ویروس جدید باعث بروز علائم مشابه سایر انواع بیماری های تنفسی می شود و علائم معمول آن شامل موارد زیر می باشد:

  • تب
  • سرفه
  • تنگی نفس

توجه داشته باشید:

  • علائم شبه آنفلوآنزا مانند لرز و درد بدن در این بیماری کمتر شایع است.
  • احتمال بروز تنگی نفس در این بیماری در مقایسه با آنفلوآنزای فصلی یا سرماخوردگی بیشتر است.

اگر دچار علائم COVID-19 شده اید سعی کنید در خانه مانده، خود را قرنطینه کنید و در اسرع وقت با اورژانس تماس گرفته و راهنمایی های لازم در این مورد را دریافت کنید.

در این مدت از افراد خانواده و اطرافیان دوری کرده و لوازم مورد استفاده خود را جدا کنید تا از انتقال ویروس به دیگران جلوگیری شود.

منبع: healthline

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
جاوید
مدیر سایت، نویسنده و مترجم، سردبیر و سئو کار ارشد سایت کوکا