داستان کامل فیلم خوب بد زشت + نقد و بررسی

داستان فیلم خوب بد زشت
داستان فیلم خوب بد زشت

خلاصه داستان فیلم خوب بد زشت | داستان کامل | نقد و بررسی | آمار فیلم و جوایز

خوب، بد، زشت فیلمی وسترن آمریکایی است که در سال 1966 به کارگردانی سرجیو لئونه و براساس داستان و فیلمنامه ی لوچانو وینچنزونی و سوجیو لئونه در ایتالیا ساخته شده است.

در این فیلم که قسمت سوم از سه گانه دلار است بازیگرانی از جمله کلینت ایستوود به عنوان خوب، لی وان کلیف به عنوان بد و ایلای والاک به عنوان زشت به ایفای نقش پرداخته اند.

درجه فیلم: R
ژانر: وسترن اسپاگتی
زمان فیلم: 177 دقیقه
تاریخ اکران: 23 دسامبر 1966
استودیو: یونایتد آرتیستس

خلاصه داستان فیلم خوب، بد، زشت

یک آدمکش حرفه ای به دو مرد کلاهبردار دیگر می پیوندد تا یک گنج طلا را که توسط یک سرباز در طی جنگ های داخلی آمریکا در یک گورستان دور افتاده دفن شده پیدا کنند و …

داستان کامل فیلم

خطر اسپویل و لو رفتن داستان:

در سال 1862، در طول جنگ داخلی آمریکا سه نفر از شکارچیان جایزه بگیر سعی در کشتن راهزن فراری مکزیکی توکو رامیرز (ایلای والاک) دارند. توکو به سه شکارچی جایزه بگیر شلیک کرده و با اسب فرار می کند.

در جایی دیگر، انجل آیز (لی وان کلیف) مزدور، در حال بازجویی از یک سرباز سابق ارتش مکزیک به نام استیونز است تا درمورد جکسون که یک گنج طلای ارتش را به سرقت برده، اطلاعاتی به دست آورد.

استیونز به انجل آیز می گوید که جکسون با نام جدید بیل کارسون زندگی می کند و سپس به او پیشنهاد می کند که در ازای 1000 دلار رییس خود بیکر را بکشد. انجل آیز می پذیرد اما قبل از اینکه آنجا را ترک کند استیونز را می کشد سپس نزد بیکر باز می گردد و پس از گرفتن هزینه ی کشتن استیونز به بیکر هم شلیک می کند.

در همین حال، توکو توسط فردی به نام بلوندی (کلینت ایستوود) نجات پیدا می کند و در ازای 2000 دلار به کلانتر محلی تحویل داده می شود. هنگامی که قرار است توکو را دار بزنند، بلوندی با شلیک گلوله طناب را پاره کرده و او را آزاد می کند.

این دو با یک اسب سوار فرار کرده و پولی که از کلانتر گرفته اند را بین خودشان تقسیم می کنند. آن ها این روند را در یک شهر دیگر برای پول بیشتر تکرار می کنند.

بلوندی از شکایت های مکرر توکو خسته می شود و او را بدون اسب و آب در بیابان رها می کند. توکو موفق می شود خودش را به یک دهکده برساند و سپس رد بلوندی را تا یک شهر اشغال شده توسط نیرو های ارتش مکزیک دنبال کند.

توکو بلوندی را گیر انداخته و او را مجبور می کند خودش را حلق آویز کند اما نیرو های ارتش شهر را محاصره می کنند و به بلوندی اجازه فرار می دهند.

توکو بلوندی را در بیابان تعقیب کرده و او را گیر می اندازد سپس بلوندی را مجبور می کند تا پای پیاده در بیابان به دنبال او حرکت کند تا زمانیکه بلوندی از کم آبی از حال می رود.

وقتی توکو برای شلیک به او آماده می شود یک کالسکه در حال فرار را می بیند. در کالسکه چندین سرباز کشته شده اند و بیل کارسون (آنتونیو کازاله) در حال مرگ به توکو می گوید که به او 20000 دلار می دهد تا او را به گورستان ساد هیل برساند.

توکو نام قبر را از او می پرسد اما کارسون قبل از جواب دادن به او در اثر تشنگی از حال می رود. هنگامی که توکو با آب برمی گردد، کارسون مرده و بلوندی که در کنار اوست می گوید که کارسون قبل از مرگ نام قبر را به او گفته است.

حالا توکو انگیزه جدی برای زنده نگه داشتن بلوندی پیدا کرده پس به او آب می دهد و او را به یک منطقه ی مرزی نزدیک، جایی که برادرش ابوت در آنجاست می برد تا بهبود پیدا کند.

پس از بهبودی بلوندی، این دو در یونیفرم سربازان ارتش در کالسکه کارسون محاصره شده و توسط سربازان اتحادیه بازداشت می شوند و به عنوان زندانی به اردوگاه جنگی باتروویل فرستاده می شوند.

در یک جلسه، توکو در مورد بیل کارسون صحبت می کند و توجه آنجل ایز را که اکنون به عنوان یک گروهبان اتحادیه در اردوگاه است به خود جلب می کند.

انجل آیز توکو را شکنجه می کند تا نام گورستان و قبر حاوی گنج را فاش کند اما او عتراف می کند که فقط بلوندی نام این قبر را می داند. بلوندی به انجل آیز پیشنهاد مشارکت می دهد و با هم آنجا را ترک می کنند.

توکو در قطار به سمت اعدام می رود اما موفق می شود فرار کند.

بلوندی، آنجل آیز و همراهانش به یک شهر تخلیه شده می رسند. توکو هم با فرار به همان شهر می رسد و در یک هتل مخروبه پنهان می شود اما ایلام یکی از سه شکارچی جایزه بگیر توکو را پیدا کرده و می خواهد او را بکشد.

توکو به ایلام شلیک می کند و باعث می شود بلوندی در مورد شلیک گلوله ها تحقیق کند. او توکو را پیدا می کند و آن ها موافقت می کنند که همکاری قدیمی خود را از سر بگیرند. این دو مردان آنجل آیز را می کشند اما متوجه می شوند که آنجل آیز خودش فرار کرده است.

توکو و بلوندی به سمت ساد هیل حرکت می کنند اما راه آن ها به سمت پل استراتژیک از یک طرف توسط سربازان اتحادیه و از طرف دیگر توسط نیرو های ارتش مکزیک بسته شده است.

بلوندی تصمیم می گیرد تا برای رفتن به گورستان نیرو های دو ارتش را پراکنده کند. او زیر پل را با مواد منفجره پر می کند، توکو پیشنهاد می کند که اطلاعات خود را با هم به اشتراک بگذارند تا اگر یکی از آن ها کشته شد دیگری بتواند محل گنج را پیدا کند.

به این ترتیب توکو نام گورستان را فاش می کند و بلوندی می گوید که نام روی قبر “Arch Stanton” است. پس از منفجر شدن پل، ارتش ها پراکنده می شوند و توکو با دزدیدن یک اسب به سمت ساد هیل می رود تا گنج را برای خودش بردارد.

او قبر Arch Stanton را پیدا کرده و شروع به حفاری می کند. بلوندی می رسد و با اسلحه او را وادار می کند به کارش ادامه دهد، مدتی بعد آنجل آیز هر دوی آن ها را شگفت زده می کند.

بلوندی قبر Stanton را باز می کند اما فقط یک اسکلت پیدا می کند. بلوندی می گوید که در مورد نام روی قبر دروغ گفته و پیشنهاد می کند که این دو را با یک دوئل سه نفره به چالش بکشد.

سه نفر به هم نگاه می کند، بلوندی به آنجل آیز شلیک کرده و او را می کشد. توکو می فهمد که اسلحه اش شب گذشته توسط بلوندی خالی شده است.

بلوندی می گوید که طلا ها در واقع در کنار قبر Stanton با عنوان “ناشناس” دفن شده است. توکو کیسه های طلا را پیدا می کند اما بلوندی او را زیر یک درخت برده و در حالیکه دست هایش را بسته مجبورش می کند بر روی یک قبر بایستد.

بلوندی نیمی از طلاها را بر می دارد و فرار می کند، وقتی که توکو درخواست کمک می کند بلوندی طناب را با شلیک یک گلوله باز می کند. توکو زنده می ماند، سهم خود از طلاها را بر می دارد و در حالیکه فحش می دهد بلوندی در افق محو می شود.

نقد و بررسی فیلم خوب، بد، زشت

با وجود استقبال منفی اولیه توسط برخی منتقدین در زمان اکران، ​​این فیلم بازخورد بسیار مثبتی را از آن خود کرده است.

در واقع این فیلم را می توان یک موفقیت اقتصادی بزرگ در زمان اکران نامید که اکنون به عنوان یکی از بزرگترین و تاثیرگذار ترین فیلم های غربی دیده می شود.

عملکرد عالی ایلای والاک، کارگردانی سرجیو لئونه و موسیقی انیو موریکونه به تنهایی برای بالا بردن سطح این فیلم کافی هستند و شاید بتوان گفت که خوب، بد، زشت بزرگترین فیلم اکشنی است که تاکنون ساخته شده است.

همچنین این فیلم را می توان سکوی پرش و موفقیت برای کلینت ایستوود در نظر گرفت.

فروش فیلم خوب، بد، زشت

فیلم خوب، بد، زشت با بودجه ی 1.2 میلیون دلار ساخته شده است.

این فیلم در ایالات متحده آمریکا و در مجموع 25.1 میلیون دلار فروش داشته است.

دستاوردهای فیلم خوب، بد، زشت

رتبه 13 لیست 250 فیلم برتر imdb با امتیاز 8.8

منابع : wikipediaimdb

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا