آیا ترکیب هیدروکسی کلروکین و آزیترومایسین برای درمان کرونا موثرند؟

داروی کرونا ترامپ
ترکیب هیدروکسی کلروکین و آزیترومایسین

این روزها که محققان و دانشمندان در سراسر دنیا در حال تحقق روی داروهای احتمالی برای درمان کرونا ویروس جدید هستند، دونالد ترامپ – رئیس جمهور آمریکا – در توئیت و سخنرانی مطبوعاتی خود در میان خبرنگاران در بیستم مارس اعلام کرد استفاده از داروی ضد مالاریایی هیدروکسی کلروکین در درمان کرونا ویروس جدید تایید شده است.

به گفته ترامپ این دارو که سال هاست برای مقابله با مالاریا که از بیماری های خطرناک بوده استفاده می شود بسیار موثر عمل کرده و دارویی قوی است که باید آن را برای درمان کووید 19 نیز امتحان کرد.

ترامپ به مطالعه ای اشاره کرد که اکثر محققان آن را آزمایش نا کامل با تعداد نمونه های کم و مشکل عدم تصادفی بودن نمونه ها توصیف کرده اند با این حال او همچنان روی سخن خود پا فشاری کرده و از این مطالعه برای صحت ادعای خود بهره برده است و معتقد است هیدروکسی کلروکین و آزیترومایسین در کنار هم می توانند شانس واقعی برای یکی از بزرگ ترین تغییرات در تاریخ پزشکی باشند.

این در حالیست که دکتر آنتونی فاوچی – مدیر موسسه ملی آلرژی و بیماری‌ های عفونی در آمریکا – بعد از صحبت های ترامپ در گفتگو با خبرنگاران بیان کرد که شواهد ضعیف و پراکنده ای درباره موثر بودن این دارو در درمان کووید 19 وجود دارد و مصرف این دارو در این زمینه هنوز تایید نشده است.

اما ترامپ در واکنش به سخنان فاوچی گفته است: “ما چیزی برای از دست دادن نداریم، من احساس خیلی خوبی نسبت به آن دارم … به زودی می فهمیم که این داروها کار می کنند یا نه.”

فاوچی پس از کنفرانس مطبوعاتی ترامپ توضیح داد که نمی توانیم خیلی سریع بفهمیم که آیا این داروها در مقابل ویروس موثر هستند یا نه، حداقل نه قبل از این که تعدادی آزمایش تصادفی در این زمینه انجام دهیم.

او خوش بینی ترامپ را درک کرده و آن را امید دادن به مردم در مقابله با این ویروس تلقی می کند اما معتقد است امید کاذب به مردم غیر منطقی است و در حال حاضر موثرترین راه برای مقابله با این ویروس در وهله اول پیشگیری از آلوده شدن است که با شستن مرتب دست ها، دوری از اجتماعات و رعایت توصیه های بهداشتی حاصل می شود.

با وجود ادعای ترامپ درباره تایید داروهای درمان کووید 19، سازمان غذا و داروی ایالات متحده بیانیه ای صادر و اعلام کرد این داروها به عنوان درمانی برای کووید 19 تایید نشده اند و نیاز به آزمایش های بیشتری در این زمینه می باشد.

مطالعات علمی چه می گویند؟

در دوره رقابت پزشکی بین المللی برای کشف داروهای موثر برای درمان کووید 19، هیدروکسی کلروکین از مشتقات کمتر سمی کلروکین به عنوان یکی از پیشگامان در این زمینه ظاهر شده است.

به گفته دکتر لن هورویتز – متخصص داخلی و فوق تخصص ریه در نیویورک – مطالعات قبلی نشان داده کلروکین توانست گسترش ویروس SARS-CoV را – که حدود بیست سال پیش باعث بروز سندرم تنفسی حاد (سارس) شده بود – در سلول های نخستی رشد داده شده در کشت های سلولی مهار کند.

کلروکین به دو روش در تکثیر ویروس سارس تداخل ایجاد می کند:

1. این دارو وارد اندوزوم درون غشای سلولی شده و با مهار اسیدی شدن آن از تکثیر ویروس جلوگیری می کند.

2. این دارو با جلوگیری از اتصال SARS-CoV به گیرنده ای به نام آنزیم مبدل آنژیوتانسین 2 مانع تکثیر ویروس می شود.

دانشمندان بر این باور بودند که احتمالا هر آن چه روی SARS-CoV-1 اثر کرده روی SARS-CoV02 نیز موثر باشد.

محققان چینی در ماه فوریه این ایده را آزمایش کردند و متوجه شدند کلروکین با موفقیت از گسترش SARS-CoV-2 در سلول های کشت شده انسانی در آزمایشگاه پیشگیری می کند.

با این حال به دلیل کمبود کلروکین در چین و این مسئله که مصرف بیش از حد آن می تواند به مسمومیت حاد یا مرگ منجر شود تیم محققان چینی داروی هیدروکسی کلروکین – که از مشتقات کلروکین با ساختار مشابه اما سمیّت کمتری در حیوانات است – را نیز بررسی کردند و متوجه شدند این دارو نیز مانند کلروکین مانع تکثیر کرونا ویروس جدید می شود.

گزارش های مقدماتی پزشکان چین، کره جنوبی و فرانسه حاکی از آن است که استفاده از این داروها حداقل در درمان بیماران انسان تا حدی موثر بوده و در برخی بیمارستان های ایالات متحده نیز مصرف آن را آغاز کرده اند.

محققان فرانسوی پس از انجام یک مطالعه جدید توصیه کرده اند هیدروکسی کلروکین و آزیترومایسین برای درمان و جلوگیری از انتقال ویروس به دیگران در بیماران مبتلا به کووید 19 مورد استفاده قرار بگیرد، اگرچه در این مطالعه 36 بیمار مورد بررسی قرار گرفته و تنها 26 نمونه واقعا هیدروکسی کلروکین دریافت کردند که تعداد بسیار کمی است.

در حال حاضر آزمایش های گسترده ای در سراسر دنیا در حال انجام روی این داروها است و سازمان غذا و دارو نیز در حال برگزاری یک کارآزمایی بالینی بزرگ برای ارزیابی رسمی اثرات آن ها می باشد.

آیا هیدروکسی کلروکین در درمان کرونا موثر است؟

گرچه نتایج هنوز به طور کامل مشخص نیست اما مزیت استفاده از کلروکین و هیدروکسی کلروکین برای درمان کووید 19 این است که از خطرات و ایمنی آن کاملا آگاه هستیم، هر دو دارو به طور کلی در دوزهای تجویز شده معمولی در بدن انسان قابل تحمل هستند.

با این حال عوارض این داروها نیز غیر قابل انکار می باشد که از آن جمله می توان به درد معده، حالت تهوع، استفراغ، سردرد و به ندرت خارش اشاره کرد.

مصرف طولانی مدت این داروها در دوزهای بالا نیز می تواند باعث مشکلات نادر چشمی به نام رتینوپاتی شوند.

از سوی دیگر باید به تداخل های دارویی نیز توجه داشت و این که افراد مبتلا به پسوریازیس نباید از آن استفاده کنند. مصرف این داروها در شکل فعلی برای افراد مبتلا به آریتمی قلبی و کسانی که از اختلالات کلیوی یا کبدی رنج می برند نیز بی خطر نیست.

سازمان غذا و دارو تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام خواهد داد، در صورتی که داده های بالینی نتایج امیدوار کننده ای داشته باشد می توان آن را به عنوان گزینه درمانی احتمالی برای بیماری کووید 19 در نظر گرفت.

در ادامه بخوانید : داروی آویگان چیست؟

منابع: vox1vox2livescience

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
جاوید
مدیر سایت، نویسنده و مترجم، سردبیر و سئو کار ارشد سایت کوکا