کینوا قرمز چیست و چه خواصی برای بدن دارد؟

فواید کینوا قرمز چیست؟
فواید کینوا قرمز چیست؟

کینوا قرمز چیست؟

کینوا قرمز یکی از بهترین انواع دانه های خوراکی صاف، بیضی شکل و ترد فاقد گلوتن بومی آمریکای جنوبی است که گاهی اوقات به رنگ بنفش هم دیده می شوند.

کینوا قرمز سرشار از آنتی اکسیدان ها (بتالین)، تیامین، ریبوفلاوین، ویتامین B6، فولات، منگنز، منیزیم، روی، آهن، مس، فسفر، پروتئین و فیبر است. کینوا قرمز بعد از پخت بیشتر به رنگ قهوه‌ ای روشن تبدیل می‌شود و از نظر طعم و بو شبیه فندق به نظر می رسد.

در ادامه همراه کوکا باشید تا با تمامی فواید کینوا قرمز برای سلامتی بدن و نحوه مصرف آن بیشتر آشنا شوید؛

فواید دارویی و درمانی کینوا قرمز برای بدن

1. منبع غنی آنتی اکسیدان ها

همه ی انواع کینوا ها از جمله کینوا قرمز منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها و فلاونوئید ها هستند که با کاهش رادیکال ها آزاد بدن خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و سرطان را کاهش می دهند.

یک مطالعه نشان داده که کینوا قرمز پخته شده حاوی مقادیر بالاتری پلی فنول ها، فلاونوئید ها (کائمفرول و کوئرستین) و آنتی اکسیدان ها نسبت به کینوا سفید پخته شده می باشد.

2. سلامت قلب

برخی تحقیقات اولیه نشان داده که مقادیر بالای بتالائین های موجود در کینوا قرمز با کاهش چربی خون بالا (تری گلیسیرید و کلسترول خون) خطر ابتلا به یماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهند.

3. منبع غنی فیبر غذایی

کینوا قرمز سرشار از فیبر است؛ رژیم های غذایی حاوی فیبر خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سرطان، دیابت نوع 2، چاقی و مرگ و میر را کاهش می دهند.

کینوا حاوی مقادیر بالای هر دو نوع فیبر محلول و نامحلول می باشد؛

فیبر محلول با کاهش کلسترول بالای خون به ویژه کلسترول بد یا LDL به سلامت قلب کمک می کند.

فیبر نامحلول به حفظ سلامت روده کمک کرده و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد.

4. گلوتن ندارد

کینوا قرمز گلوتن ندارد به همین دلیل یکی از بهترین منابع غذایی برای افراد مبتلا به سلیاک و افرادی است که مبتلا به عدم تحمل گلوتن هستند.

5. ضد التهاب طبیعی

کینوآ قرمز حاوی مقادیر بالای ترکیبات ضد التهابی طبیعی است که به کاهش التهاب بدن کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش می دهند.

6. درمان کم خونی

کینوا قرمز به دلیل مقادیر بالای آهن و مس که دارد به افزایش تولید گلبول های قرمز خون کمک کرده و خطر ابتلا به کم خونی فقر آهن یا آنمی را کاهش می دهد.

عوارض و مضرات کینوا قرمز

همه ی انواع کینوا ها از جمله کینوا قرمز در برخی افراد ممکن است باعث ایجاد واکنش های آلرژیک و حساسیت شوند که با علائمی از جمله درد شکم و خارش پوست مشخص می شود.

طریقه مصرف کینوا قرمز

کینوا قرمز (به انگلیسی : Red quinoa) و (نام علمی : Chenopodium quinoa) در مقایسه با انواع دیگر رایج تر بوده و طعم شیرین تری دارد به همین دلیل بیشتر به صورت پخته شده برای تهیه انواع سالاد، خوراک سبزیجات، فرنی و حتی جایگزین برنج برای تهیه غذا استفاده می شود.

طرز پخت کینوا قرمز

کینوا قرمز هم مانند انواع دیگر کینوا ها پخته می شود؛

کینوا قرمز را با آب گرم خوب بشویید. در یک قابلمه آب بریزید و بگذارید به جوش آید، کینوا ها را به آن اضافه کرده و بگذارید به مدت 10 تا 15 دقیقه بجوشد تا آب آن خشک شود، حالا با یک قاشق کینوا قرمز پخته شده را هم بزنید تا کمی سرد شود.

کینوا قرمز شما آماده است در ظرفی بریزید و سرو کنید.

ارزش غذایی کینوا قرمز (یک فنجان معادل 185 گرم پخته شده)

  • کالری : 222
  • چربی : 4 گرم
  • کربوهیدرات : 40 گرم
  • پروتئین : 8 گرم
  • فیبر : 5 گرم
  • قند : 2 گرم

در ادامه بخوانید : طرز تهیه سالاد کینوا

منبع : healthline

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
نسرین
نویسنده، مترجم و علاقه مند به موضوعات سبک زندگی، فرهنگ و هنر و سرگرمی