چای آسام چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

فواید چای آسام چیست؟
فواید چای آسام چیست؟

چای آسام چیست؟

چای آسام یک از انواع چای سیاه است که به طور سنتی در آسام، منطقه ای در شمال شرقی هند (نزدیک مرز بنگلادش و میانمار) و یکی از بزرگترین مناطق تولید چای در جهان رشد می کند. عطر و طعم این نوع چای سیاه مانند مالت (آبجو) بوده و رنگ روشنی دارد.

برگ های تازه چای آسام پس از برداشت، خشک می شوند. در مرحله ی بعد تحت دمای بالا قرار می گیرند تا فرآیند اکسیداسیون روی آن ها کامل شده و خشک شوند. این فرایند تغییرات شیمیایی در برگ ها ایجاد کرده و باعث طعم منحصر به فرد و رنگ خاص این نوع چای سیاه می شود.

چای آسام اغلب به عنوان چای صبحانه شناخته می شود و بسیاری از چای های صبحانه از جمله چای ایرلندی و چای انگلیسی از آسام یا ترکیبی از آن تهیه می شوند.

در ادامه همراه کوکا باشید تا با تمامی فواید چای سیاه آسام برای سلامتی بدن بیشتر آشنا شوید؛

فواید دارویی و درمانی چای آسام برای بدن

1. منبع غنی آنتی اکسیدان

همه ی انواع چای سیاه از جمله آسام حاوی ترکیبات گیاهی منحصر به فرد تئوفلاوین ها و کاتچین ها هستند که به عنوان آنتی اکسیدان های قوی شناخته شده و با کاهش رادیکال های آزاد بدن خطر ابتلا به التهاب، بیماری و پیری زودرس را کاهش می دهند.

2. سلامت قلب

کلسترول خون : برخی مطالعات حیوانی نشان می دهند که ترکیبات پلی فنلی موجود در چای سیاه آسام ممکن است به کاهش کلسترول خون بالا کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهند.

با این حال، مطالعات انسانی نتایج متناقضی را ارائه می دهد؛ گفته می شود که مصرف روزانه 3 تا 6 فنجان چای سیاه به میزان قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد.

در نهایت، تحقیقات بیشتری در مورد اثر چای آسام بر روی سلامت قلب نیاز است.

3. تقویت سیستم ایمنی بدن

تحقیقات اولیه نشان می دهد که ترکیبات پلی فنلی موجود در چای سیاه آسام ممکن است در دستگاه گوارش مانند یک پری بیوتیک عمل کنند. پری بیوتیک ها باعث افزایش رشد و نگهداری باکتری های سالم روده شده و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کنند.

گفتنی است که شواهد کافی در مورد ارتباط بین چای سیاه و تقویت سیستم ایمنی بدن وجود ندارد و تحقیقات بیشتری لازم است.

4. سرطان

مطالعات متعدد آزمایشگاهی و حیوانی نشان می دهد که ترکیبات مختلف چای سیاه ممکن است رشد و گسترش سلول های سرطانی را مهار کنند.

تحقیقات اولیه بر روی انسان نشان داده که مصرف چای سیاه خطر ابتلا به برخی از سرطان های خاص مانند سرطان پوست و ریه را کاهش می دهد.

5. بهبود عملکرد مغز

تحقیقات اولیه نشان می دهد تئوفلاوین های موجود در چای سیاه آسام، ممکن است به بهبود عملکرد مغز کمک کرده و به عنوان یک درمان یا روش پیشگیری برای بیماری های مغزی مانند آلزایمر عمل کنند.

یک مطالعه اخیر در لوله آزمایش نشان داده که ترکیبات چای سیاه، عملکرد برخی از آنزیم های مسئول گسترش بیماری آلزایمر را مهار می کنند.

6. افزایش انرژی بدن

مقادیر قابل توجه کافیئن موجود در چای آسام به تقویت انرژی روزانه بدن و بهبود روحیه کمک می کند به همین دلیل بیشتر به عنوان چای صبحانه استفاده می شود.

عوارض و مضرات چای آسام

کافئین بالای آن ممکن است باعث مسمومیت شود

مقدار دقیق کافئین در 1 فنجان (240 میلی لیتر) چای آسام معمولا حدود 60 تا 112 میلی گرم است. برای اکثر افراد مصرف بیش از 400 میلی گرم کافئین در روز با بروز عوارضی مانند تپش قلب، اضطراب و بی خوابی می شود.

در دوران بارداری پیشنهاد می شود که مصرف کافئین تا حداکثر 200 میلی گرم در روز محدود شود.

جذب آهن را کاهش می دهد

چای آسام به دلیل مقادیر بالای تانن که دارد، ممکن است جذب آهن را کاهش دهد؛ برخی تحقیقات نشان می دهد که تانن ها با آهن مواد غذایی ارتباط برقرار کرده، هضم آن ها را مختل کرده و جذب شان را کاهش می دهند.

ممکن است حاوی فلزات سنگین باشد

انواع چای ها اغلب حاوی فلزات سنگینی مانند آلومینیوم هستند، مسمومیت آلومینیوم باعث پوکی استخوان و آسیب های عصبی به خصوص در افراد مبتلا به بیماری کلیوی می شود.

طبع چای آسام چیست؟

طبیعت و مزاج چای سیاه آسام سرد و خشک می باشد. چای سیاه آسام سرشار از آنتی اکسیدان ها، فلاونوئید ها، تیامین، تئوفلاوین، کاتچین و کافئین است.

منبع : healthline

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا