فواید ادویه کاری برای سلامتی و طریقه مصرف آن

Curry Powder
خواص ادویه کاری

فواید دارویی و درمانی | عوارض و مضرات | پودر کاری چگونه تهیه می شود؟ | طریقه استفاده | ارزش غذایی

پودر کاری ادویه ای محبوب به رنگ زرد طلایی است که از ترکیب ادویه جاتی مانند زردچوبه، پودر تخم گشنیز، زیره، پودر تخم شنبلیله و فلفل تند قرمز و ترکیباتی که در هر جا متفاوت هستند از جمله زنجبیل، فلفل سیاه، دانه خردل، برگ کاری و دانه رازیانه درست می شود.

پودر کاری به دلیل داشتن بسیاری از ادویه های سالم موجود در آن ممکن است مزایای سلامتی زیادی داشته باشد.

ادویه جات به کار رفته در کاری سرشار از ترکیبات ضد التهابی هستند و مصرف آن ها ممکن است به کاهش استرس اکسیداتیو، تقویت سلامت قلب و همچنین کاهش قند خون کمک کنند.

در ادامه همراه کوکا باشید تا با تمامی فواید دارویی و درمانی پودر کاری برای سلامتی بدن و نحوه مصرف آن بیشتر آشنا شوید؛

فواید دارویی و درمانی پودر کاری برای بدن

1. ضد التهابی قوی

با توجه به اینکه پودر کاری حاوی ادویه جاتی مانند زردچوبه، پودر تخم گشنیز و فلفل قرمز است، جای تعجب نیست که این ادویه مزایای ضد التهابی قوی داشته باشد.

زردچوبه که یکی از اصلی ترین ادویه های موجود در پودر کاری است حاوی رنگدانه ای به نام کورکومین است. کورکومین به دلیل توانایی در مبارزه با التهاب به وسیله ی تنظیم مقدار پروتئین های التهابی مانند اینترلوکین 6 (IL-6) و فاکتور نکروز توموری آلفا (TNF-α) شناخته شده است.

تحقیقات نشان داده که زردچوبه و کورکومین جدا شده از آن برای تسکین علائم بیماری های التهابی مانند آرتریت روماتوئید، استئو آرتریت و بیماری التهابی روده مفید می باشند.

سایر ادویه جاتی که معمولا در پودر کاری وجود دارند از جمله فلفل قرمز و پودر گشنیز هم اثرات ضد التهابی دارند؛

فلفل تند حاوی ترکیبی به نام کپسایسین است که به عنوان یک عامل ضد التهابی قدرتمند عمل می کند.

گشنیز از زمان های بسیار قدیم به عنوان یک ماده ضد التهاب در طب سنتی مورد استفاده قرار گرفته است و تحقیقات بر روی جوندگان نشان می دهد که درمان با این ادویه ممکن است علائم بیماری های التهابی روده را کاهش دهد.

2. سلامت قلب

مصرف پودر کاری از چندین طریق ممکن است به سلامت قلب کمک کند. به عنوان مثال، تحقیقات نشان داده اند که ترکیب ادویه های پودر کاری ممکن است جریان خون و عملکرد رگ های خونی را بهبود بخشد که به نوبه خود ممکن است خطر بیماری های قلبی را کاهش دهند.

یک مطالعه کوچک بر روی 14 مرد نشان داده که خوردن 6.3 اونس (180 گرم) وعده غذایی حاوی پودر کاری، جریان خون در سرخرگ بازویی – اصلی ترین منبع خون بازو – را بهبود می بخشد. این اثر به مقادیر بالای آنتی اکسیدان های موجود در پودر کاری نسبت داده شده است.

یک مطالعه دیگر در بیش از 100000 نفر نشان داده افرادی که 2-3 بار در ماه و یک بار در هفته غذا های حاوی پودر کاری مصرف می کردند سطح تری گلیسیرید خون آن ها به طور قابل توجهی پایین تر از افرادی است که کمتر از یک بار در ماه کاری را مصرف می کردند.

3. سرطان

بسیاری از ادویه های موجود در پودر کاری دارای خاصیت ضد سرطان هستند. بسیاری از مطالعات آزمایشگاهی نشان داده اند که زردچوبه ممکن است با سلول های سرطانی خاصی مبارزه کند.

کورکومین، ترکیب اصلی فعال در زردچوبه دارای خواص ضد سرطان در بدن است. کورکومین مرگ سلول های سرطانی را القا کرده و با سرکوب مسیر های خاص سیگنالینگ در بدن، گسترش سلول های سرطانی را مهار می کند.

تحقیقات به طور مشابه نشان داده اند که سایر ادویه جات موجود در کاری مانند پودر فلفل قرمز، گشنیز و زیره نیز ممکن است اثرات ضد سرطانی قدرتمندی داشته باشند.

4. منبع غنی آنتی اکسیدان ها

آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که خطر آسیب سلولی ناشی از رادیکال های آزاد را کاهش می دهند.

فعالیت زیاد رادیکال های آزاد در بدن می تواند منجر به استرس اکسیداتیو شود، شرایطی که با بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی، سرطان و زوال عقل همراه است. خوردن غذا های سرشار از آنتی اکسیدان می تواند اثرات استرس اکسیداتیو را کاهش داده و خطر بیماری را از بین ببرد.

پودر کاری حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان مانند کورکومین، کورستین، پینن، لوتئین، زاکسانتین و کومینال است.

یک مطالعه کوچک بر روی 17 مرد نشان داده که خوردن وعده های غذایی حاوی 6-12 گرم پودر کاری، آلانتوئین که یک نشانگر استرس اکسیداتیو است را کاهش می دهد.

بنابراین افزودن پودر کاری سرشار از آنتی اکسیدان به وعده های غذایی ممکن است به کاهش استرس اکسیداتیو و خطر بیماری کمک کند.

5. قند خون و دیابت

یک مطالعه در بیش از 100000 نفر نشان داده افرادی که مقادیر متوسط ​​کاری را مصرف می کنند، میزان قند خون آن ها به میزان قابل توجهی پایین تر از افرادی است که کاری را کمتر از یک بار در ماه مصرف می کنند.

6. سلامت مغز

تحقیقات انسانی و حیوانی نشان داده که کورکومین، ترکیب اصلی موجود در زردچوبه می تواند نشانگر های زوال عقل را به طور قابل توجهی از بین برده و خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش دهد.

زردچوبه احتمالا با ارزش ترین ادویه پودر کاری است که حاوی ترکیب کورکومین است. کورکومین با تقویت سیستم ایمنی بدن به کاهش پلاک هایی که در مسیر های عصبی مغز رسوب می کنند کمک کرده و از این طریق زوال عقل و احتمال ابتلا به آلزایمر را کاهش می دهد.

7. احساس سیری را افزایش می دهد

در یک مطالعه مشخص شده افرادی که وعده های غذایی حاوی 6 تا 12 گرم پودر کاری استفاده می کنند گرسنگی و تمایل به غذا خوردن در آن ها کاهش پیدا می کند.

8. ضد میکروب طبیعی

پودر کاری حاوی گشنیز و زیره است، آزمایش های متعدد نشان داده که هر دوی این ادویه ها دارای اثرات ضد قارچی و ضد باکتریایی قوی هستند.

9. سلامت دستگاه گوارش

مطالعات انجام شده بر روی جوندگان نشان داده اند که کورکومین موجود در پودر کاری ممکن است به بهبود هضم غذا کمک کرده و علائم اختلالات گوارشی را برطرف کند.

اگرچه تحقیقات بیشتری در این زمینه در مورد انسان مورد نیاز است.

10. سلامت استخوان

آزمایشات بر روی حیوانات نشان داده که زردچوبه موجود در پودر کاری به تقویت استخوان ها کمک می کند و خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهد.

11. سمیت کبد

کورکومین موجود در زردچوبه بیان ژن های خاصی را که منجر به التهاب، سرطان و رشد تومور در کبد می شوند، مهار می کند. اگرچه آزمایش های انسانی هنوز در مراحل اولیه هستند اما آزمایش بر روی حیوانات این اثر را اثبات کرده است.

به خاطر داشته باشید که این مزایا بیشتر مربوط به اجزای به کار رفته در پودر کاری است و نه خود ادویه ی کاری و تحقیقات بیشتری در مورد استفاده از پودر کاری برای سلامتی مورد نیاز است.

عوارض و مضرات پودر کاری

سنگ کیسه صفرا

تحقیقات نشان داده اند که پودر کاری باعث تحریک کیسه صفرا می شود. در واقع کاری انقباضات کیسه صفرا را تحریک می کند و این می تواند برای کسانی که سنگ کیسه صفرا یا سنگ مجاری صفراوی دارند بسیار دردناک باشد.

تداخل دارویی

پودر کاری ممکن است با دارو های ضد انعقاد خون تداخل دارویی داشته باشد.

پودر کاری چگونه تهیه می شود؟

پودر کاری از ترکیبات بی شماری تشکیل شده است و بسته به جایی که تهیه می شود، می تواند اندکی تغییر کند.

رایج ترین ترکیبات پودر کاری، زردچوبه، تخم گشنیز، هل، زیره، ریحان شیرین و فلفل قرمز هستند. برخی از مواد دیگر که گاهی در تهیه کاری استفاده می شوند دانه رازیانه، زنجبیل، پودر سیر، دارچین و دانه خردل هستند.

پودر کاری از ادویه های بومی آسیای جنوبی است و استفاده از آن در قرن 19 و 20 در سایر مناطق جهان به دلیل صادرات گسترده به عنوان یک چاشنی رواج یافته است.

طریقه استفاده از پودر کاری

از آنجا که پودر کاری ترکیبی از ادویه هاست می توان از آن برای طعم دادن به غذا های بیشماری استفاده کرد.

پودر کاری دارای عطر و طعم منحصر به فردی است، یک ادویه ی گرم که بسته به ترکیب دقیق ادویه های مورد استفاده در آن طعم شیرین و مطبوعی دارد.

به یاد داشته باشید که هیچ دستور العمل دقیقی برای ترکیب پودری کاری وجود ندارد و ادویه های مورد استفاده ممکن است متفاوت باشند. برخی از آن ها از انواع فلفل های تند استفاده می کنند در حالی که برخی دیگر طعم ملایم تر و شیرین تری دارند.

پودر کاری را می توان برای تهیه غذا هایی مانند ماریناد، سالاد سیب زمینی، انواع کباب ها، خورش ها و سوپ ها اضافه کرد.

ارزش غذایی پودر کاری (100 گرم)

  • کالری : 325
  • چربی : 14.01 گرم
  • کربوهیدرات : 55.8 گرم
  • پروتئین : 14.2 گرم
  • فیبر : 53.2 گرم
  • قند : 2.7 گرم

در ادامه بخوانید : خواص خوردن غذاهای تند

منابع : healthlineorganicfacts

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
نسرین
نویسنده، مترجم و علاقه مند به موضوعات سبک زندگی، فرهنگ و هنر و سرگرمی