خواص هویج بنفش برای سلامتی و نحوه مصرف آن

خواص هویج بنفش
خواص هویج بنفش

هویج یکی از سبزیجات خوشمزه و پر طرفدار است که به رنگ های مختلف از جمله سفید، نارنجی، زرد، بنفش و سیاه در طبیعت یافت می شود.

هویج بنفش یکی از انواع هویج است که حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان هایی به نام آنتوسیانین ها بوده و به دلیل خواص ضد التهابی قوی که دارد به سلامت قلب کمک می کند، باعث لاغری و کاهش وزن شده و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.

بد نیست بدانید که هویج بنفش تنها پوسته ی بنفش رنگ دارد و قسمت میانی آن به رنگ نارنجی یا زرد می باشد.

در ادامه همراه کوکا باشید تا با تمامی فواید هویج بنفش برای سلامتی بدن و نحوه مصرف آن بیشتر آشنا شوبد؛

فواید دارویی و درمانی هویج بنفش برای سلامتی

1. منبع غنی آنتی اکسیدان

هویج بنفش حاوی مقادیر بسیار بالای آنتی اکسیدان ها و پلی فنول هایی به نام آنتوسیانین هاست (بیشترین میزان آنتوسیانین در میان انواع هویج) که دارای خواص ضد التهابی طبیعی هستند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سرطان، دیابت نوع 2 و ضعف حافظه را کاهش می دهند.

2. سرطان

مطالعات نشان می دهد که آنتی اکسیدان های قوی موجود در هویج بنفش دارای خواص ضد سرطان هستند؛

یک مطالعه 12 هفته ای بر روی موش ها نشان داده که مصرف عصاره هویج بنفش احتمال پیشرفت سرطان را در آن ها کاهش می دهد.

مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که آنتوسیانین ها می توانند از متاستاز سلول های سرطان پستان، کبد، پوست، خون و روده جلوگیری کنند.

همچنین تحقیقات نشان می دهد که استفاده از انواع هویج در رژیم غذایی ممکن است خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش دهد.

3. لاغری و کاهش وزن

هویج بنفش کالری پایینی دارد، سرشار از مواد مغذی است و به دلیل مقادیر بالای فیبر موجود در آن با کاهش اشتها و جلوگیری از پرخوری باعث لاغری و کاهش وزن می شود.

همچنین یک مطالعه نشان داده که مصرف مواد غذایی سرشار از آنتوسیانین ها مانند هویج بنفش به کاهش وزن و لاغری افراد کمک می کند.

4. درمان سندرم متابولیک

سندرم متابولیک وضعیتی است که از طریق علائمی مانند چاقی شکم، کلسترول خون بالا، فشار خون و قند خون بالا مشخص می شود و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی، دیابت نوع 2 و مرگ و میر را افزایش می دهد.

آنتوسیانین های موجود در هویج بنفش ممکن است به کاهش کلسترول خون و قند خون بالا کمک کنند. مطالعات حیوانی نشان می دهد که هویج بنفش ممکن است نشانه های دیگر مرتبط با سندرم متابولیک را بهبود بخشد.

مطالعه بر روی موش های صحرایی مبتلا به سندرم متابولیک نشان داده که یک رژیم غذایی حاوی آب هویج بنفش می تواند علائم این بیماری را کاهش دهد.

یک مطالعه 8 هفته ای دیگر نشان داده که موش های مبتلا به سندرم متابولیک با یک رژیم غذایی حاوی چربی بالا، اگر هویج بنفش را به رژیم غذایی خود اضافه کنند فشار خون بالا و مقاومت به انسولین در آن ها کاهش می یابد.

5. درمان کولیت یا التهاب روده

مطالعات آزمایشگاهی بر روی حیوانات نشان داده که هویج بنفش به دلیل مقادیر بالای آنتوسیانین ها و خواص ضد التهابی قوی که دارد ممکن است برخی از بیماری های التهابی روده مانند کولیت را بهبود بخشد.

6. ضد التهاب طبیعی

تحقیقات نشان داده است که آنتوسیانین های موجود در هویج بنفش به دلیل خواص ضد التهابی طبیعی که دارند خطر ابتلا به بیماری های التهابی از جمله آرتروز، نقرس، سردرد و حتی هموروئید را کاهش می دهند.

7. سلامت چشم

اگرچه هویج بنفش بتاکاروتن کمتری از هویج نارنجی و زرد دارد اما حاوی مقادیر قابل توجهی لوتئین و زاکسانتین است که می توانند به بهبود بینایی کمک کرده و خطر ابتلا به آب مروارید و دژنراسیون ماکولا را کاهش دهند.

8. بهبود گردش خون در بدن

مقادیر قابل توجه آهن و ویتامین C موجود در هویج بنفش به بهبود گردش خون در بدن کمک کرده و باعث می شوند که فرایند های متابولیک بدن به طور طبیعی ادامه یابند.

عوارض و مضرات هویج بنفش

تداخل دارویی

هویج بنفش به دلیل مقادیر بالای ویتامین A موجود در آن ممکن است با برخی دارو های حاوی ویتامین A تداخل دارویی داشته باشد.

طبع هویج بنفش چیست؟

طبیعت و مزاج هویج بنفش گرم و تر می باشد. هویج بنفش سرشار از آنتی اکسیدان ها، پلی فنول ها، ویتامین A، ویتامین C، پتاسیم، منگنز و فیبر است.

گفته می شود که هویج در اصل به رنگ های سفید (گونه غربی هویج) و بنفش (گونه شرقی هویج) بوده است. هویج بنفش بومی افغانستان است اما امروزه بیشتر در چین و هند یافت می شود.

جالب است بدانید که هویج نارنجی به دلیل جهش ژنتیکی در هویج زرد ایجاد شده است.

طریقه مصرف هویج بنفش

طعم و مزه هویج بنفش مانند انواع دیگر هویج بوده و مانند آن ها مورد استفاده قرار می گیرد؛

هویج بنفش خام و پخته شده را برای تهیه آب هویج، آبمیوه ها و اسموتی ها، سالاد سبزیجات، چیپس، سوپ، ترشی و مربای هویج بنفش، خوراک سبزیجات، ساندویچ، خورش و پلو استفاده می کنند.

ارزش غذایی هویج بنفش (100 گرم خام)

  • کالری : 41
  • چربی : 0.2 گرم
  • کربوهیدرات : 10 گرم
  • پروتئین : 0.9 گرم
  • فیبر : 2.8 گرم
  • قند : 4.7 گرم

منابع : healthlineorganicfacts

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
نسرین
نویسنده، مترجم و علاقه مند به موضوعات سبک زندگی، فرهنگ و هنر و سرگرمی