آیا روغن ذرت سالم است؟ ارزش غذایی، مزایا و معایب

خواص و مضرات روغن ذرت
خواص و مضرات روغن ذرت

روغن ذرت یک روغن گیاهی کاملا تصفیه شده است که از دانه های ذرت به دست می آید و به طور گسترده ای برای پخت و پز و به خصوص سرخ کردن غذا ها در دما های بالا استفاده می شود.

در ادامه همراه کوکا باشید تا با تمامی فواید و مضرات روغن ذرت برای سلامتی بدن و نحوه مصرف آن بیشتر آشنا شوید؛

فواید روغن ذرت برای سلامتی بدن

1. منبع غنی فیتواسترول ها

روغن ذرت حاوی مقادیر بسیار بالای فیتواسترول هاست (روغن ذرت دارای بیشترین میزان فیتواسترول ها در بین همه ی روغن های گیاهی است) که ساختاری مشابه با کلسترول موجود در حیوانات دارند؛

فیتواسترول ها به طور بالقوه دارای خوص ضد التهابی قوی هستند که خطر ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت نوع 2 و برخی از سرطان ها را کاهش می دهند.

مطالعات آزمایشگاهی نشان داده بتا سیتوسترول (نوعی فیتواسترول) موجود در روغن ذرت ممکن است دارای خواص ضد تومور باشد.

علاوه بر این، فیتواسترول ها به کاهش جذب کلسترول در بدن کمک می کنند، باعث کاهش کلسترول خون بالا شده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهند.

2. سلامت قلب

مقادیر بالای ویتامین E، فیتواسترول ها و لینولئیک اسید موجود در روغن ذرت به سلامت قلب کمک می کنند؛

ویتامین E یک آنتی اکسیدان قوی است که به کاهش رادیکال های آزاد بدن کمک کرده و خطر ابتلا به استرس اکسیداتیو که یکی از عوامل بیماری های قلبی و عروقی است را از بین می برد.

بعضی از مطالعات نشان می دهند که روغن ذرت به دلیل مقادیر بالای فیتواسترول های موجود در آن به کاهش کلسترول خون بالا به خصوص کلسترول بد خون (LDL) کمک می کند.

عوارض و مضرات روغن ذرت

1. مقادیر بالای اسید های چرب امگا 6 دارد

روغن ذرت حاوی مقادیر بالای اسید های چرب امگا 6 می باشد که زیاده روی در مصرف آن ها می تواند خطر ابتلا به چاقی، اختلال عملکرد مغز، افسردگی و بیماری های قلبی را افزایش دهد.

2. روغن ذرت تراریخته است

شاید این سوال برای شما هم پیش آماده باشد که آیا روغن ذرت تراریخته است؟ بله. امروزه بیشتر روغن ذرت با استفاده از ذرت های اصلاح شده ژنتیکی یا همان ذرت های تراریخته تهیه می شوند که حاوی ترکیبات سرطان زا هستند.

3. روغن ذرت تصفیه شده است

روغن ذرت یک محصول بسیار تصفیه شده است که موجب اکسید شدن آن می شود. سطح بالای ترکیبات اکسید شده در بدن می تواند خطر ابتلا به بیماری های خاص را افزایش دهد.

علاوه بر این روغن ذرت در دما های بالا آکریل آمید تولید می کند که باعث بروز مشکلات عصبی و اختلال در هورمون های بدن و عملکرد عضلات می شود.

آیا روغن ذرت خوب است؟

درست است که روغن ذرت حاوی مقادیر بالای ویتامین E و فیتواسترول هاست، اما به طور کلی روغن خوراکی سالمی برای طبخ غذا شناخته نمی شود. متخصصان توصیه می کنند که از روغن زیتون و روغن نارگیل به عنوان جایگزین های سالم تر روغن ذرت برای تهیه غذا استفاده کنید.

طبع روغن ذرت چیست؟

طبیعت و مزاج روغن ذرت سرد و خشک می باشد. روغن ذرت سرشار از آنتی اکسیدان، ویتامین E، لینولئیک اسید، اسید های چرب امگا 3، امگا 6 و فیتواسترول ها است.

طریقه مصرف روغن ذرت

روغن ذرت را برای تهیه انواع غذا های سرخ کردنی، سوپ و سالاد به کار می برند. روغن ذرت در واقع به عنوان یکی از بهترین روغن های سرخ کردنی شناخته می شود که نقطه دود بالایی دارد (232 درجه سانتیگراد) و این باعث می شود که مواد غذایی در دما های بالا بدون اینکه روغن بسوزد، سرخ شوند.

روغن ذرت به عنوان یک یک پاک کننده صنعتی و همچنین سوخت برای موتور های بنزینی و دیزلی استفاده می شود.

روغن ذرت را برای تهیه محصولات آرایشی، صابون مایع و شامپو استفاده می کنند.

ارزش غذایی روغن ذرت (100 گرم)

  • کالری : 900
  • چربی : 100 گرم

منبع : healthline

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
نسرین
نویسنده، مترجم و علاقه مند به موضوعات سبک زندگی، فرهنگ و هنر و سرگرمی