مصرف قارچ برای افراد دیابتی چه فوایدی دارد؟

مصرف قارچ برای دیابت مفید است؟
مصرف قارچ برای دیابت مفید است؟

با توجه به اینکه افراد مبتلا به دیابت قند خون بالایی دارند، داشتن یک رژیم غذایی سالم می تواند به مدیریت قند خون در آن ها کمک کند.

انواع قارچ ها (قارچ خوراکی دکمه ای، شیتاکه و قارچ صدفی) کربوهیدرات و قند کمی دارند. در صورت ابتلا به دیابت خوردن قارچ بی خطر است چون شاخص گلیسمی و بار گلیسمی آن ها پایین است.

قارچ ها به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها، ریبوفلاوین، نیاسین، فسفر و سلنیوم که دارند علاوه بر کاهش قند خون به کاهش کلسترول خون بالا در افراد دیابتی کمک می کنند.

در ادامه همراه کوکا باشید تا با تمامی فواید قارچ برای کاهش قند خون، سلامتی افراد مبتلا به دیابت و نحوه مصرف آن بیشتر آشنا شوید؛

1. شاخص گلیسمی و بار گلیسمی قارچ

شاخص گلیسمی (GI) و بار گلیسمی (GL) دو سیستم طبقه بندی هستند که به ارزیابی چگونگی تاثیر مواد غذایی حاوی کربوهیدرات روی قند خون کمک می کنند.

این دو شاخص رایج هستند و به طور گسترده ای در درمان بیماری های مزمن مانند دیابت مورد استفاده قرار می گیرند.

شاخص گلیسمی مواد غذایی را در مقیاس 0 تا 100 مرتب می کند و به شما می گوید که چگونه با اختصاص دادن آنها به سه دسته می توانند قند خون شما را تحت تأثیر قرار دهند ؛

  • GI پایین : 1 تا 55
  • GI متوسط : 56 تا 69
  • GI بالا : 70 تا 100

غذا هایی با سطح GI پایین احتمالا قند خون شما را با سرعت کمتری بالا می برند و در مقابل غذا هایی که دارای GI بالا هستند به سرعت باعث افزایش قند خون می شوند.

از طرف دیگر، مواد غذایی را می توان با توجه به بار گلیسمی آن ها طبقه بندی کرد که شاخص گلیسمی یک ماده غذایی و همچنین میزان کربوهیدرات و میزان مصرف آن ها را در نظر می گیرد.

بار گلیسمی مواد غذایی را در سه دسته طبقه بندی می کند ؛

  • GL پایین : کمتر از 10
  • GL متوسط : 11 تا 19
  • GL بالا : 20 و بالاتر از آن

GL پایین به شما می گوید که یک ماده غذایی فقط کمی قند خون را تحت تاثیر قرار می دهد در حالی که یک GL بالا نشان دهنده تاثیر قابل توجه آن ماده ی غذایی بر روی قند خون افراد است.

قارچ ها دارای شاخص گلیسمی پایین حدود 10 تا 15 و بار گلیسمی کمتر از 1 در هر فنجان هستند به این معنی که پس از مصرف قند خون را خیلی افزایش نمی دهند.

2. فواید دارویی و درمانی قارچ برای افراد دیابتی

تحقیقات نشان می دهد که مصرف یک رژیم غذایی سرشار از سبزیجاتی مانند قارچ و سایر غذا های سرشار از ویتامین ممکن است خطر ابتلا به دیابت حاملگی را کاهش دهند.

مقادیر بالای ویتامین های B موجود در قارچ ها ممکن است از بین رفتن عملکرد ذهنی و زوال عقل در بزرگسالان مبتلا به دیابت که متفورمین مصرف می کنند را کاهش دهند.

علاوه بر این پلی ساکارید های موجود در قارچ ها ممکن است دارای خاصیت ضد دیابتی باشند؛ تحقیقات در حیوانات مبتلا به دیابت نوع 2 نشان می دهند که پلی ساکارید ها ممکن است سطح قند خون را کاهش داده، مقاومت به انسولین را بهبود بخشیده و آسیب بافت لوزالمعده را کاهش دهند.

همچنین فیبر محلول بتا گلوکان -یکی از انواع پلی ساکارید های موجود در قارچ- هضم را کند می کند و جذب قند ها را به تاخیر می اندازد بنابراین سطح قند خون را بعد از غذا کنترل می کند.

پلی ساکارید ها همچنین ممکن است سطح کلسترول خون را کاهش دهند که به نوبه خود ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته قلبی مرتبط با دیابت کنترل نشده را کاهش دهند.

طریقه مصرف قارچ

قارچ را می توان به صورت خام، کبابی و بخار پز شده برای تهیه انواع غذا، خوراک سبزیجات، سوپ، سالاد و سس به کار برد.

ارزش غذایی قارچ (1 فنجان معادل 70 گرم خام)

  • کالری : 15
  • کربوهیدرات : 2 گرم
  • پروتئین : 2 گرم
  • قند : 1 گرم

در ادامه بخوانید : برنج قهوه ای برای دیابت خوب است؟

منبع : healthline

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
نسرین
نویسنده، مترجم و علاقه مند به موضوعات سبک زندگی، فرهنگ و هنر و سرگرمی