خواص دارویی قارچ دنبلان و نحوه مصرف آن

خواص قارچ دنبلان یا ترافل
خواص قارچ دنبلان

قارچ دنبلان یا ترافل یکی از گران قیمت ترین و کمیاب ترین قارچ های خوراکی جهان است که در نزدیکی ریشه ی درخت های بلوط و فندق رشد می کند و به رنگ های قرمز تیره، خاکستری، بنفش، سیاه و سفید یافت می شود. قارچ دنبلان شکلی گرد و سفت داشته و بافت آن مانند سیب زمینی نرم می باشد.

جالب است بدانید که قارچ دنبلان سیاه و سفید گران تر و کمیاب تر هستند. مزه ی نوع سیاه آن از بقیه بهتر و لذیذ تر بوده و نوع سفید آن از بقیه گران تر است.

علاوه بر طعم و مزه متمایز، قارچ دنبلان بسیار مغذی است و به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان هایی که دارد خطر ابتلا به سرطان، بیماری های التهابی و بیماری عفونی را کاهش می دهد.

در ادامه همراه کوکا باشید تا با تمامی فواید قارچ دنبلان برای سلامتی بدن و نحوه خوردن آن بیشتر آشنا شوید؛

فواید دارویی و درمانی قارچ دنبلان برای سلامتی

1. منبع غنی آنتی اکسیدان

قارچ دنبلان یک منبع عالی از آنتی اکسیدان هاست که به کاهش رادیکال های آزاد بدن کمک کرده و خطر ابتلا به استرس اکسیداتیو که عامل سرطان، بیماری های قلبی و عروقی و دیابت می باشد را کاهش می دهد.

همچنین مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که هر دو نوع قارچ دنبلان سیاه و سفید، می توانند باعث آپوپتوز یا مرگ سلول های سرطانی شوند.

2. ضد میکروب طبیعی

یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داده که عصاره قارچ دنبلان صحرایی به دلیل خواص ضد میکروبی قوی که دارد، رشد باکتری استافیلوکوک اورئوس را تا 66 درصد کاهش می دهد.

برخی مطالعات دیگر نشان داده اند که قارچ دنبلان به کاهش رشد برخی باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک کمک می کند و خطر ابتلا به عفونت را کاهش می دهد.

3. سرطان

مطالعات آزمایشگاهی نشان داده که قارچ دنبلان به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان هایی که دارد باعث کاهش رشد سلول های سرطان کبد، ریه، کولون و سینه می شود.

یکی دیگر از مطالعات آزمایشگاهی نشان داد که عصاره ی قارچ دنبلان سیاه و سفید خطر ابتلا به سرطان گردن رحم، سینه و روده را کاهش می دهد.

4. ضد التهاب قوی

ترافل به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ترکیبات خاصی که دارد، دارای خواص ضد التهابی طبیعی بوده و خطر ابتلا به بیماری های التهابی مزمن را کاهش می دهد.

یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داده که ترکیبات خاصی در قارچ دنبلان سیاه و سفید، می توانند فعالیت آنزیم های خاصی را که در روند التهاب دخیل هستند، متوقف کنند.

تحقیقات دیگر نشان می دهد که قارچ ها با کاهش رادیکال های آزاد بدن، خطر ابتلا به التهاب را کاهش می دهند.

5. منبع پروتئین گیاهی

قارچ دنبلان به دلیل مقادیر بالای پروتئین و اسید های آمینه ی ضروری که دارد، یکی از بهترین جایگزین های گوشت برای گیاهخواران و افراد وگن محسوب می شود.

عوارض و مضرات قارچ دنبلان

تاکنون هیچ گونه عوارض جانبی برای قارچ دنبلان گزارش نشده است.

طبع قارچ دنبلان چیست؟

طبیعت و مزاج قارچ دنبلان یا ترافل خیلی گرم و خشک می باشد. قارچ دنبلان سرشار از آنتی اکسیدان ها، ویتامین C، فسفر، سدیم، کلسیم، منیزیم، منگنز، آهن، پروتئین و فیبر است.

پرورش قارچ دنبلان بسیار دشوار است و این گران قیمت بودن آن را توجیه می کند. روش پیدا کردن قارچ دنبلان بسیار جالب است، برای این کار از سگ ها و خوک های آموزش دیده استفاده می شود تا خاک اطراف درخت را بکنند و قارچ را پیدا کنند.

دو نوع اصلی از قارچ دنبلان وجود دارد؛

قارچ دنبلان سیاه : بومی فرانسه است، معمولا از سپتامبر تا دسامبر برداشت می شود و طعم تندی دارد.

قارچ دنبلان سفید : بومی شمال ایتالیاست، بر روی ریشه ی درختان بلوط، صنوبر، راش و فندق رشد می کند، در پاییز و زمستان برداشت می شود، بویی شبیه سیر و موسیر و طعمی ملایم دارد.

بد نیست بدانید که چندین گونه از قارچ های دنبلان از جمله قارچ دنبلان کوهی در برخی از مناطق ایران رشد می کنند.

طریقه مصرف قارچ دنبلان

قارچ دنبلان را برای تهیه انواع غذا، سوپ، سالاد، ماکارونی و پاستا، خوراک، ساندویچ و به عنوان طعم دهنده انواع سس ها استفاده می کنند.

امروزه روغن قارچ دنبلان (جایگزین ارزان تر قارچ دنبلان) را به عنوان طعم دهنده به انواع غذا و سس اضافه می کنند. جالب است بدانید که روغن قارچ دنبلان، در واقع ترکیب روغن زیتون و ترکیبات دیگری است و خبری از قارچ دنبلان در آن نیست.

ارزش غذایی قارچ دنبلان (100 گرم)

  • کالری : 478
  • چربی : 32 گرم
  • کربوهیدرات : 42 گرم
  • پروتئین : 4 گرم
  • فیبر : 2 گرم

منابع : healthlinemercola

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
نسرین
نویسنده، مترجم و علاقه مند به موضوعات سبک زندگی، فرهنگ و هنر و سرگرمی