خواص شگفت انگیز شیر نارگیل برای سلامتی و طریقه مصرف آن

خواص شیر نارگیل
خواص شیر نارگیل

شیر نارگیل چیست؟

شیر نارگیل ماده ای سفید رنگ با بافت کرمی، چرب و مزه ای شیرین است که از ترکیب گوشت سفید نارگیل بالغ و آب به دست می آید. شیر نارگیل به عنوان سالم ترین شیر وگن شناخته شده و یکی از بهترین جایگزین های شیر لبنی برای گیاهخواران در نظر گرفته می شود.

شیر نارگیل به دلیل مقادیر بالای مواد مغذی که دارد باعث لاغری و کاهش وزن می شود و با کاهش کلسترول خون بالا به سلامت قلب کمک می کند.

گاهی اوقات شیر نارگیل با آب نارگیل (آب شیرین و بی رنگی که در نارگیل های سبز و جوان وجود دارد) اشتباه گرفته می شود.

در ادامه همراه کوکا باشید تا با تمامی فواید شیر نارگیل برای سلامتی بدن، پوست و مو و موارد استفاده آن بیشتر آشنا شوید؛

فواید دارویی و درمانی شیر نارگیل برای سلامتی

1. لاغری و کاهش وزن

شواهدی وجود دارد که مقادیر قابل توجه تری گلیسیرید های با زنجیره متوسط موجود در شیر نارگیل با افزایش متابولیسم بدن باعث لاغری و کاهش وزن می شوند؛

تری گلیسیرید های با زنجیره متوسط مستقیما از دستگاه گوارش به کبد منتقل می شوند، جایی که برای تولید انرژی استفاده می شوند به همین دلیل فرصتی برای ذخیره شدن به عنوان چربی پیدا نمی کنند.

تحقیقات همچنین نشان می دهد که این نوع چربی ها باعث کاهش اشتها شده و با جلوگیری از پرخوری باعث لاغری و کاهش وزن خواهند شد.

علاوه بر این، گفته می شود تری گلیسیرید های با زنجیره متوسط می توانند باعث افزایش چربی سوزی شده و به این ترتیب باعث لاغری و کاهش وزن شوند.

2. کلسترول خون و سلامت قلب

یک مطالعه نشان می دهد که شیر نارگیل با وجود مقادیر بالای چربی های اشباع که دارد، می تواند به کاهش کلسترول خون بالا کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را بهبود بخشد؛

یک مطالعه هشت هفته ای در 60 مرد نشان داده که شیر نارگیل بیشتر از شیر سویا باعث کاهش کلسترول بد خون (LDL) و افزایش کلسترول خوب خون (HDL) می شود.

اغلب مطالعات بر روی شیر نارگیل نشان داده که این این شیر گیاهی خوشمزه باعث کاهش قابل توجه چربی خون (تری گلیسیرید و کلسترول) می شود.

با این وجود در برخی مطالعات مشخص شد که لوریک اسید موجود در شیر نارگیل با کاهش فعالیت گیرنده هایی که LDL را از خون پاک می کنند، باعث افزایش کلسترول خون شده است.

3. معده و دستگاه گوارش

در یک مطالعه بر روی حیوانات مشخص شد که شیر نارگیل خطر ابتلا به زخم معده را کاهش داده و در واقع اثری مشابه دارو های ضد زخم معده دارد.

مصرف شیر نارگیل به بهبود هضم غذا کمک می کند، با بهبود حرکات روده برای پیشگیری و درمان یبوست مفید بوده و باعث سلامت دستگاه گوارش می شود.

4. تقویت سیستم ایمنی بدن

شیر نارگیل شامل مقادیر قابل توجه ویتامین C است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و خطر ابتلا به سرماخوردگی و سرفه را از بین می برد.

مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که لوریک اسید موجود در شیر نارگیل ممکن است سطح ویروس ها و باکتری هایی را که باعث عفونت می شوند، کاهش دهد.

مطالعه دیگری که در چیانگ مای، تایلند انجام شده نشان می دهد که شیر نارگیل دارای خواص ضد التهابی بوده و به کاهش تب و درد کمک می کند.

5. پوکی استخوان

شیر نارگیل حاوی مقادیر بالای کلسیم است که به تقویت استخوان ها کمک کرده و خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهد.

6. ضد التهاب طبیعی

شیر نارگیل دارای خواص ضد التهاب طبیعی و قوی است که خطر ابتلا به بیماری های مزمن، آرتریت روماتوئید و التهاب مفاصل را از بین می برد.

7. قند خون و دیابت

گفته می شود که مقادیر بالای آنتی اکسیدان های موجود در شیر نارگیل، ترشح انسولین را بهبود بخشیده و سطح گلوکز خون را در افراد مبتلا به دیابت کاهش می دهد.

یک تحقیق در تایلند نشان داده که شیر نارگیل باعث افزایش پاسخ سلولی به انسولین می شود، سطح قند خون را کاهش می دهد، متابولیسم را تحریک می کند، شاخص گلیسمی مواد غذایی را کاهش داده و در نتیجه در درمان دیابت موثر است.

یک مطالعه در چنای، هند نشان می دهد که شیر نارگیل به دلیل خواص ضد التهابی و ضد میکروبی قوی که دارد به درمان زخم پای دیابتی کمک می کند.

8. آلزایمر

شیر نارگیل حاوی مقادیر بالای تری گلیسیرید های با زنجیره متوسط است که به راحتی جذب کبد شده و به کتون تبدیل می شوند.

کتون ها به عنوان انرژی برای مغز شناسایی می شوند و می توانند پیشرفت بیماری آلزایمر را در مراحل اولیه متوقف کنند.

9. درمان کم خونی

شیر نارگیل حاوی مقادیر قابل توجه آهن و مس است که به افزایش تولید گلبول های قرمز خون کمک کرده و خطر ابتلا به کم خونی و خستگی ناشی از آن را کاهش می دهند.

همچنین مقادیر قابل توجه مس و ویتامین C موجود در شیر نارگیل به بهبود گردش خون در بدن کمک کرده و باعث افزایش انرژی می شوند.

10. بهبود عملکرد پروستات

شیر نارگیل یک منبع عالی از ویتامین ها و مواد معدنی مانند روی است که به حفظ سلامت غده پروستات کمک کرده و خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می دهند.

11. بدنسازی

مطالعات نشان می دهد که شیر نارگیل به دلیل مقادیر بالای گلیسیرید های با زنجیره متوسط ​​(MCT) باعث افزایش انرژی و حتی بهبود عملکرد فیزیکی ورزشکاران و بدنسازان می شوند.

پس از تمرین، ماهیچه ها به مقدار زیادی مواد مغذی نیاز دارند، شیر نارگیل به دلیل مقادیر بالای ویتامین ها، مواد معدنی و الکترولیت هایی که دارد یکی از بهترین نوشیدنی های بعد از ورزش محسوب می شود.

12. بارداری و شیردهی

شیر نارگیل با توجه به مقادیر بالای مواد مغذی که دارد به رشد جنین در دوران بارداری کمک می کند به همین دلیل توصیه می شود که زنان باردار تحت نظر پزشک متخصص شیر نارگیل را به رژیم غذایی خود اضافه کنند.

همچنین زنان شیرده هم تحت نظر پزشک متخصص برای تقویت بدن و افزایش انرژی روزانه می توانند شیر نارگیل را استفاده کنند.

خواص شیر نارگیل برای پوست و مو

خواص شیر نارگیل برای پوست و مو
خواص شیر نارگیل برای پوست و مو
توجه : در منابع معتبر توصیه شده است که پیش از گذاشتن هرگونه ماسک بر روی پوست صورت و نواحی حساس بدن، ابتدا مقدار کمی از آن را بر روی پوست بازو مالیده و پس از 20 دقیقه بشویید.
چنانچه پس از گذشت حداقل 24 الی 48 ساعت پوست شما واکنش آلرژیک نشان نداد، می توانید آن را بر روی سایر نقاط بدن نیز استفاده کنید.

13. مرطوب کننده طبیعی پوست

شیر نارگیل یک مرطوب کننده و آبرسان طبیعی پوست است که به درمان خشکی، خارش، تورم و قرمزی پوست صورت و بدن کمک می کند.

ماسک شیر نارگیل برای پوست

1 فنجان شیر نارگیل را با 1/2 فنجان گلاب و 1 فنجان دمنوش گلبرگ های گل رز ترکیب کنید و پوست صورت و بدن را با آن بشویید تا نرم و درخشان شود.

14. درمان آفتاب سوختگی

شیر نارگیل به دلیل خواص ضد التهابی قوی که دارد برای درمان سریع آفتاب سوختگی و کاهش درد، قرمزی و تورم پوست مفید می باشد.

ماسک شیر نارگیل

قبل از خواب یک لایه شیر نارگیل را بر روی پوست آسیب دیده بمالید و بخوابید تا آفتاب سوختگی را درمان کند.

15. جوان سازی پوست صورت

مقادیر بالای ویتامین C و مس موجود در شیر نارگیل به حفظ الاستیسیته و انعطاف پذیری پوست کمک می کند و با رفع چین و چروک باعث جوان سازی پوست صورت می شود.

ماسک صورت با شیر نارگیل

چند قطره شیر نارگیل را با 6-7 بادام خیس خورده و له شده ترکیب کنید و بر روی پوست صورت و گردن بمالید، بگذارید 15 دقیقه بماند و سپس آن را با آب سرد بشویید.

این ماسک را 2-3 بار در هفته استفاده کنید تا نتیجه بگیرید.

16. پاک کننده آرایش

شیر نارگیل یکی از بهترین پاک کننده های آرایش صورت محسوب می شود.

ماسک پاک کننده آرایش با شیر نارگیل

2 قاشق غذا خوری روغن زیتون را با 1 قاشق غذا خوری شیر نارگیل ترکیب کنید و با یک پد پنبه ای بر روی پوست صورت بمالید تا آرایش پاک شود.

17. لایه بردار طبیعی پوست

شیر نارگیل یکی از بهترین و طبیعی ترین شیوه ها برای لایه برداری پوست صورت محسوب می شود.

ماسک لایه بردار صورت

یک قاشق غذا خوری پودر جو دوسر را با مقداری شیر نارگیل ترکیب کنید تا خمیری ایجاد شود. این خمیر را بر روی صورت بمالید و خوب ماساژ دهید، بگذارید 15 دقیقه بماند و سپس با آب سرد خوب بشویید.

این ماسک را یک یا دو بار در هفته استفاده کنید تا زودتر نتیجه بگیرید.

18. تقویت و افزایش رشد مو

مقادیر بالای ویتامین ها و مواد معدنی موجود در شیر نارگیل به تقویت فولیکول ها و افزایش رشد موی سر کمک می کنند.

ماسک شیر نارگیل برای مو

20 تا 30 دقیقه قبل از حمام، مقداری شیر نارگیل را بر روی مو ها و پوست سر بمالید و خوب ماساژ دهید، بگذارید بماند و سپس با آب و شامپو بشویید.

19. ترمیم کننده موهای خشک و آسیب دیده

شیر نارگیل یک مرطوب کننده عالی است که با آبرسانی طبیعی به ترمیم مو های خشک و آسیب دیده کمک می کند. همچنین شیر نارگیل باعث درخشش مو های آسیب دیده می شود.

ماسک موی شیر نارگیل

مقداری شیر نارگیل را در یخچال بگذارید تا کره آن جدا شود، این کره را بر روی مو ها و ریشه ی آن ها بمالید، بگذارید 20 تا 30 دقیقه بماند و سپس با آب گرم و شامپو بشویید.

این ماسک را یک یا دو بار در هفته استفاده کنید تا زودتر نتیجه بگیرید.

20. درمان ریزش مو

شیر نارگیل به دلیل مقادیر بالای مواد مغذی که دارد به تقویت فولیکول ها کمک کرده و ریزش مو را درمان می کند.

عوارض و مضرات شیر نارگیل

آلرژی و حساسیت

شیر نارگیل در برخی افراد می تواند باعث آلرژیک، حساسیت و گاهی اختلالات گوارشی و یبوست شود.

سرطان

شیر نارگیل های آماده در بیشتر مواقع دارای ماده ای شیمیایی به نام بیسفنول ای هستند که می تواند باعث نازایی و سرطان در انسان شود.

فشار خون بالا

شیر نارگیل چربی های زیادی دارد و زیاده روی در مصرف آن می تواند خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش دهد.

چاقی و افزایش وزن

شیر نارگیل چربی های زیادی دارد و بسیار پر کالری است به همین دلیل زیاده روی در مصرف آن می تواند باعث چاقی و افزایش وزن شود.

طبع شیر نارگیل چیست؟

طبیعت شیر نارگیل گرم می باشد. شیر نارگیل سرشار از فولات، ویتامین C، آهن، منیزیم، پتاسیم، مس، منگنز، سلنیوم، لوریک اسید و پروتئین است.

طریقه مصرف شیر نارگیل

  1. شیر نارگیل را می توان به عنوان جایگزین شیر گاو برای تهیه انواع دسر، اسموتی، بستنی، پودینگ، کیک، شیرینی و کلوچه، قهوه، غلات صبحانه، فرنی، شیر موز و شیر کاکائو استفاده کرد
  2. در کشور هایی مانند هند و تایلند از شیر نارگیل برای تهیه انواع غذا از جمله خورش کاری، برنج و سوپ استفاده می شود
  3. شیر نارگیل را می توان برای تهیه انواع سس پاستا، ماکارونی و لازانیا به کار برد
  4. شیر نارگیل را می توان برای تهیه انواع ماسک پوست صورت و مو استفاده کرد

ارزش غذایی شیر نارگیل (یک فنجان معادل 240 گرم)

  • کالری : 552
  • چربی : 57 گرم
  • کربوهیدرات : 13 گرم
  • پروتئین : 5 گرم
  • فیبر : 5 گرم
  • قند : 7.9 گرم

منابع : healthlinestylecraze – draxe

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا