خواص روغن میخک برای پوست صورت و درد دندان

روغن میخک برای چی خوبه
فواید روغن گل میخک

روغن میخک یکی از انواع روغن های ضروری است که از ساقه، برگ و جوانه گل های خشک شده درخت میخک به دست می آید. روغن میخک به رنگ زرد روشن بوده و دارای عطر و بوی قوی و تند می باشد، در واقع یکی از راه های تشخیص روغن میخک اصل با استفاده از بوی آن می باشد.

قرن هاست که در طب سنتی از روغن میخک برای بهبود هضم غذا، تسکین درد و درمان بیماری های تنفسی استفاده شده است. تحقیقات نشان داده که روغن میخک ممکن است برای درمان دندان درد، عفونت و حتی سرطان هم مفید باشد.

در ادامه همراه کوکا باشید تا با تمامی فواید روغن میخک برای سلامتی بدن و روش مصرف آن بیشتر آشنا شوید؛

فواید دارویی و درمانی روغن میخک برای سلامتی

1. ضد میکروب طبیعی

یک مطالعه در سال 2012 نشان داده که روغن میخک به دلیل خواص ضد میکروبی قوی که دارد به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و می تواند باعث از بین رفتن باکتری های استاف شود.

یک منبع تحقیقاتی در سال 2017 نشان داده که روغن میخک یکی از بهترین روغن ها برای جلوگیری از رشد قارچ های بیماری زا می باشد؛

در یک مطالعه در سال 2005 مشخص شده که اوژنول موجود در روغن میخک باعث نابودی مخمر کاندیدا آلبیکنس که عامل قارچ پای ورزشکار، برفک دهان و عفونت های واژن می باشد، می شود.

همچنین یک منبع تحقیقاتی در سال 2018 نشان داده که روغن میخک باعث کاهش فعالیت باکتری های ایجاد کننده عفونت های تنفسی مانند ذات الریه و آنفولانزا می شود.

2. سلامت دندان ها

تحقیقات در سال 2012 نشان داده که روغن میخک به دلیل خواص ضد میکروبی طبیعی که دارد به جلوگیری از فرسایش دندان ها کمک کرده و مانع از سوراخ شدن آن ها می شود.

یک منبع تحقیق در سال 2006 نشان داده که روغن میخک مانند یک بی حسی موضعی عمل کرده و توانایی زیادی در درمان درد دندان دارد.

3. سرطان

یک مطالعه در سال 2014 نشان داده که روغن میخک در لوله آزمایش باعث نابودی سلول های سرطانی می شود.

در یک مطالعه آزمایشگاهی دیگر محققان دریافتند که روغن میخک رشد و تقسیم سلول های سرطان هایی مانند سرطان پستان، دهانه رحم و روده بزرگ را کاهش داده و باعث مرگ سلول های سرطانی می شود.

4. منبع غنی آنتی اکسیدن

روغن میخک حاوی مقادیر بسیار بالای آنتی اکسیدان هاست که به کاهش رادیکال های آزاد بدن کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری ها را کاهش می دهند.

5. معده و دستگاه گوارش

یکی از کاربردهای روغن میخک در طب سنتی برای درمان سو هاضمه، نفخ شکم (تجمع گاز در دستگاه گوارش) و جلوگیری از ابتلا به زخم معده می باشد.

6. سلامت قلب

تحقیقات نشان داده که اوژنول موجود در روغن میخک ممکن است به کاهش فشار خون بالا کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش دهد.

7. ضد التهاب قوی

اوژنول موجود در روغن میخک یک ضد التهاب قوی است که برای پیشگیری و درمان بیماری های کبد مفید بوده و خطر ابتلا به بیماری های التهابی را کاهش می دهد.

مزایای روغن میخک در طب سنتی

روغن میخک در طب سنتی کاربرد های زیادی دارد؛

  • به عنوان یک ضد میکروب برای از بین بردن باکتری ها
  • به عنوان یک مسکن طبیعی برای شرایطی مانند درد دندان و درد عضلانی
  • برای بهبود هضم غذا
  • برای درمان بیماری های تنفسی مانند سرفه و آسم

خواص روغن میخک برای پوست

8. آکنه و جوش صورت

تحقیقات علمی نشان داده که روغن میخک به دلیل خواص ضد میکروبی قوی که دارد به نابودی باکتری های عامل جوش کمک کرده و باعث درمان آکنه و جوش صورت می شود.

توجه : در منابع معتبر توصیه شده است که پیش از گذاشتن هرگونه ماسک بر روی پوست صورت و نواحی حساس بدن، ابتدا مقدار کمی از آن را بر روی پوست بازو مالیده و پس از 20 دقیقه بشویید.
چنانچه پس از گذشت حداقل 24 الی 48 ساعت پوست شما واکنش آلرژیک نشان نداد، می توانید آن را بر روی سایر نقاط بدن نیز استفاده کنید.

روش مصرف روغن میخک برای جوش

3 قطره روغن میخک را با 2 قاشق چای خوری عسل طبیعی مخلوط کنید و آن را بر روی صورت بمالید، بگذارید 5 دقیقه بماند و سپس با آب ولرم خوب بشویید.

9. درمان خارش پوست

تحقیقات در سال 2017 نشان داده که استفاده موضعی از روغن میخک بر روی پوست به درمان خارش شدید کمک می کند.

عوارض و مضرات روغن میخک

آلرژی و حساسیت

روغن میخک ممکن است در برخی افراد باعث آلرژی و حساسیت شود که با علائمی مانند بثورات یا کهیر که ممکن است خارش داشته باشد، مشکل در تنفس و خس خس سینه، استفراغ، اسهال و حتی شوک آنافیلاکسی مشخص می شود.

بارداری و شیردهی

هنوز اطلاعات دقیقی از اثر روغن میخک بر روی زنان باردار و شیرده منتشر نشده به همین دلیل توصیه می شود که زنان در دوران بارداری و شیردهی از مصرف آن اجتناب کنند.

نوزادان و کودکان

استفاده از روغن میخک برای نوزادان و کودکان ممنوع است.

تداخل دارویی

روغن میخک ممکن است با برخی دارو ها مانند ضد انعقاد ها، مهار کننده های مونوآمین اکسیداز (MAOIs) و دارو های ضد افسردگی تداخل داشته باشد.

چه کسانی نباید از روغن میخک استفاده کنند؟

  • افرادی که به تازگی جراحی کرده اند
  • زخم معده دارند
  • اختلالات خونریزی مانند هموفیلی دارند

طریقه مصرف روغن میخک

توجه : از آنجا که بیشتر روغن های ضروروی غیر خوراکی می باشند و در جایی به استفاده خوراکی از روغن میخک اشاره نشده است؛ لطفا از مصرف خوراکی این روغن بدون مشورت پزشک متخصص جدا خودداری فرمایید.

روغن میخک امروزه برای تهیه دئودورانت، خمیر دندان، دهانشویه و پاک کننده استفاده می شود.

اسپری

روغن میخک به دلیل عطر و بوی خوبی که دارد می تواند به عنوان اسپری ضد عفونی کننده و خوشبو کننده هوا استفاده شود.

برای تهیه اسپری میخک: چند قطره روغن میخک را به آب اضافه کنید (برای هر لیوان 10 تا 15 قطره روغن میخک)، خوب هم بزنید و سپس در مخیط اسپری کنید.

آروماتراپی

یکی دیگر از کاربرد های روغن میخک استفاده از آن برای آروماتراپی می باشد.

موضعی

روغن میخک را به عنوان روغن ماساژ و به صورت موضعی برای درمان درد، بهبود زخم یا کاهش خارش استفاده می کنند؛ 15 قطره روغن میخک را در 28 گرم روغن جوجوبا، نارگیل یا روغن زیتون به عنوان روغن حامل بریزید و از آن برای ماساژ بدن استفاده کنید.

برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا مقداری روغن میخک را با روغن نارگیل مخلوط کرده و را روی گردن و سینه خود مالش دهید.

برای درمان فشار خون بالا مقداری روغن میخک را با روغن نارگیل رقیق کرده و آن را روی مچ دست خود بمالید.

درمان دندان درد

روغن میخک به درمان سریع دندان درد کمک می کند؛

چند قطره روغن میخک را در روغن حامل خوراکی مانند روغن زیتون یا نارگیل رقیق کنید. یک پد پنبه ای تمیز را درون محلول قرار دهید تا خیس بخورد حالا این پد را روی دندان بگذارید و اجازه دهید چند دقیقه بماند تا بی حس شود.

اگر لازم بود هر 2 ساعت این کار را تکرار کنید.

در ادامه بخوانید : خواص روغن گل سرخ

منابع : healthlinedraxe

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
نسرین
نویسنده، مترجم و علاقه مند به موضوعات سبک زندگی، فرهنگ و هنر و سرگرمی