خواص روغن سویا برای سلامتی و نحوه مصرف آن

روغن سویا برای چی خوبه
فواید و مضرات روغن سویا

روغن سویا چیست؟

روغن سویا یکی از انواع روغن های گیاهی خوراکی است که از لوبیای سویا استخراج می شود و به دلیل نقطه دود بالایی که دارد به عنوان رایج ترین روغن برای انواع روش های آشپزی از جمله سرخ کردن، پخت و پز و تهیه انواع سس سالاد استفاده می شود.

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که روغن سویا برای چی خوبه؟ روغن سویا فواید زیادی برای سلامتی دارد که از آن جمله می توان به بهبود سلامت پوست، کاهش کلسترول بالای خون و جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان اشاره کرد.

در مقاله خواص سویا به فواید این دانه خوراکی اشاره کرده ایم و در ادامه این مطلب از کوکا نیز، قصد داریم شما را با فواید روغن سویا برای سلامتی بدن و نحوه مصرف آن بیشتر آشنا کنیم؛

فواید دارویی و درمانی روغن سویا برای سلامتی

1. سلامت قلب

روغن سویا بیشتر از اسید های چرب اشباع نشده تشکیل شده است که برای سلامت قلب مفید هستند؛

مطالعات نشان می دهد که چربی های اشباع نشده سطح کلسترول بد خون یا LDL را کاهش داده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهند.

علاوه بر این روغن سویا حاوی اسید های چرب امگا 3 است که می تواند به کاهش التهاب بدن و محافظت در برابر بیماری های قلبی کمک کند.

2. پوکی استخوان

روغن سویا حاوی مقادیر قابل توجه ویتامین K است که علاوه بر نقشی که در لخته شدن خون دارد در تنظیم متابولیسم استخوان هم نقش اساسی دارد.

تحقیقات نشان می دهد که ویتامین K برای سنتز پروتئین های خاص که برای حفظ توده استخوانی ضروری هستند، مفید می باشد. همچنین مطالعات بر روی حیوانات نشان داده که روغن سویا به کاهش علائم التهاب در بدن کمک کرده و خطر از بین رفتن استخوان و ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهد.

3. منبع اسید های چرب امگا 3

روغن سویا یکی از منابع اسیدهای چرب امگا 3 می باشد که نقش اساسی در سلامت قلب، رشد جنین، عملکرد مغز و جلوگیری از ابتلا به بیماری ها دارد.

مصرف اسید های چرب امگا 3 همچنین می تواند به کاهش التهاب بدن که عامل بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی، سرطان و دیابت است، کمک کند.

4. چاقی و افزایش وزن سالم

در حالی که 80٪ از جمعیت جهان می خواهند وزن خود را کاهش دهند، بسیاری از افراد هم هستند که به دنبال روش هایی برای افزایش وزن می گردند. از آنجا که روغن سویا دارای مقادیر بالاتری از اسید های چرب تک اشباع نشده و چند اشباع نشده می باشد، می تواند باعث چاقی و افزایش وزن سالم شود.

5. تقویت حافظه

افزایش سطح چربی های اشباع شده باعث تشکیل پلاک های آمیلوئید روی سلول های مغزی و در نتیجه کاهش حافظه می شود.

روغن سویا دارای مقادیر زیادی ویتامین K و اسیدهای چرب اشباع نشده مانند لینولنیک و لینولئیک اسید است که اسید های چرب امگا 3 و اسید های چرب امگا 6 را تشکیل می دهند. این اسید های چرب دارای خاصیت محافظت کننده قوی سلول های عصبی هستند که باعث تقویت حافظه و یادگیری شده و ابتلا به اختلالات شناختی مانند آلزایمر را کاهش می دهند.

خواص روغن سویا برای پوست و مو

6. مرطوب کننده طبیعی پوست

برخی تحقیقات نشان می دهد که روغن سویا به حفظ رطوبت پوست کمک کرده و باعث بهبود سلامت پوست صورت و محافظت از آن در برابر نور خورشید می شود.

7. درمان آکنه و جوش صورت

روغن سویا به دلیل مقادیر بالای ویتامین E موجود در آن که یک ماده ی ضد التهاب طبیعی است باعث درمان آکنه و جوش صورت می شود.

8. تقویت و افزایش رشد مو

استفاده از روغن سویا برای ماساژ مو های سر باعث افزایش آمینو اسید ها و مولکول های مشابه کراتین در فیبر های مو شده و با تقویت ریشه ها به افزایش رشد موی سر کمک می کند.

عوارض و مضرات روغن سویا

تیروئید

روغن سویا در افرادی که کمبود ید دارند و به کم کاری تیروئید مبتلا هستند، مانع از عملکرد صحیح غده ی تیروئید می شود.

چاقی و دیابت

مقادیر بالای اسیدهای چرب اشباع نشده موجود در روغن سویا در اندام های مختلف بدن از جمله کبد و کلیه جمع شده و باعث چاقی و التهاب می شوند که هر دو آن ها خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهند.

آلرژی و حساسیت

نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند ممکن است نسبت به ترکیبات فیتوشیمیایی موجود در روغن سویا آلرژی و حساسیت نشان دهند.

طریقه مصرف روغن سویا

  • روغن سویا خوراکی را به دلیل نقطه دود بالایی که دارد می توان برای پخت و پز انواع غذا، سرخ کردن مواد غذایی و همچنین به عنوان سس سالاد استفاده کرد
  • روغن سویا را می توان به عنوان روغن ماساژ و به عنوان مرطوب کننده طبیعی پوست و مو به کار برد
  • برخی از افراد روغن سویا را به عنوان یک روغن حامل برای رقیق کردن روغن های ضروری استفاده می کنند
  • روغن سویا در صنایع مختلف و برای تهیه انواع سموم دفع آفات، قارچ کش ها، رزین، رنگ، پلاستیک، روان کننده ها و دیزل های زیستی، صابون و لوازم آرایشی به کار می رود

ارزش غذایی روغن سویا (100 گرم)

  • کالری : 884
  • چربی : 100 گرم

منابع : healthlinestylecraze

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
نسرین
نویسنده، مترجم و علاقه مند به موضوعات سبک زندگی، فرهنگ و هنر و سرگرمی