خواص و مضرات جوز هندی چیست؟

خواص پودر جوز هندی
خواص درمانی جوز هندی

جوز هندی (به انگلیسی : Nutmeg) یا جوز بویا یک ادویه محبوب است که از دانه های معطر درخت جوز بویا، یک درخت گرمسیری همیشه سبز بومی اندونزی به دست می آید.

جوز هندی به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان هایی که دارد به بهبود خلق و خو کمک می کند، قند خون را کاهش داده و برای سلامت قلب مفید می باشد.

در ادامه همراه کوکا باشید تا با تمامی فواید جوز هندی برای سلامتی بدن و نحوه مصرف آن بیشتر آشنا شوید؛

فواید دارویی و درمانی جوز هندی برای سلامتی

1. منبع غنی آنتی اکسیدان ها

جوز هندی با همه ی کوچک بودنش حاوی مقادیر بسیار بالای آنتی اکسیدان هاست (آنتی اکسیدان هایی مانند سیانیدین، فنیل پروپانوئید، ترپن، فلاونوئید ها و کافئین) که به کاهش رادیکال های آزاد بدن کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند برخی سرطان ها، بیماری های قلبی و عصبی  را کاهش می دهد.

مطالعات آزمایشگاهی نشان داده که عصاره جوز هندی اثرات آنتی اکسیدانی قدرتمندی را در برابر رادیکال های آزاد دارد.

2. ضد التهابی گیاهی

جوز هندی حاوی مقادیر بالای ضد التهابی به نام مونوترپن ها از جمله سابینن، ترپینول و پینن است که به کاهش التهاب بدن کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت و آرتروز را کاهش می دهند.

در طب سنتی از جوز هندی به دلیل خواص ضد التهابی که دارد برای تسکین درد استفاده می شود، جوز هندی برای درمان درد مفاصل، درد عضلات و دندان درد مفید است.

3. تقویت میل جنسی

برخی از مطالعات حیوانی نشان می دهد که جوز هندی به دلیل مقادیر بالای ترکیبات گیاهی که دارد، ممکن است میل جنسی را تقویت کند؛

در یک مطالعه مشخص شد که موش های صحرایی نر که به میزان زیادی عصاره جوز هندی دریافت کرده اند، افزایش قابل توجهی در فعالیت جنسی و زمان عملکرد جنسی داشته اند.

در طب سنتی کشور های جنوب آسیا از جوز هندی برای درمان اختلالات جنسی استفاده می شود.

4. ضد میکروب گیاهی

برخی مطالعات نشان داده که جوز هندی دارای اثرات ضد میکروبی قوی در برابر باکتری های عامل پوسیدگی دندان و E. coli می باشد.

5. سلامت قلب

مطالعات حیوانی نشان می دهد که مصرف مکمل های جوز هندی با دوز بالا به کاهش کلسترول و تری گلیسیرید بالای خون کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهند.

6. بهبود خلق و خو

مطالعات در جوندگان نشان داده که عصاره جوز هندی اثرات ضد افسردگی قابل توجهی در موش ها داشته و باعث تقویت روحیه و بهبود خلق و خو در آن ها می شود.

همچنین در طب سنتی از جوز هندی به دلیل خواص آرام بخشی که دارد برای درمان بی خوابی شبانه استفاده می شود.

7. قند خون و دیابت

یک مطالعه در موش صحرایی نشان داده که عصاره جوز هندی با دوز بالا میزان قند خون را کاهش داده و با بهبود عملکرد لوزالمعده خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد.

8. معده و دستگاه گوارش

جوز هندی طبع گرمی دارد به همین دلیل برای سلامت دستگاه گوارش مفید بوده و به درمان نفخ شکم و اسهال در کودکان کمک می کند.

عوارض و مضرات جوز هندی

مسمومیت

زیاده روی در مصرف جوز هندی به دلیل مقادیر بالای میریستین و سافرول که دارد می تواند باعث مسمومیت شود که با علائمی مانند توهم، از بین رفتن هماهنگی عضلات بدن، افزیش ضربان قلب، حالت تهوع، استفراغ و تحریک مشخص می شود.

بارداری و شیردهی

هنوز اطلاعات دقیقی از اثر جوز هندی بر روی زنان باردار و شیرده منتشر نشده به همین دلیل متخصصان توصیه می کنند که زنان در دوران بارداری و شیردهی از مصرف این ادویه جدا اجتناب کنند.

طبع جوز هندی چیست؟

عکس میوه درخت جوز هندی
عکس میوه درخت جوز هندی

طبیعت و مزاج جوز هندی گرم می باشد. جوز هندی سرشار از آنتی اکسیدان ها، فلاونوئید ها، تیامین، ویتامین B6، فولات، منگنز، منیزیم، مس و ماکی لیگنان و فیبر است.

جوز هندی رایحه ای تند و طعم کمی شیرین دارد. هر دانه از خارج توسط پوسته ای سختی به رنگ قهوه‌ای مایل به خاکستری احاطه شده که شیار های عمیقی دارد و با جدا کردن این پوسته، دانه آن ظاهر می‌شود. دانه سطحی چین خورده دارد و رنگ آن متمایل به خاکستری است.

طریقه مصرف جوز هندی

جوز هندی را بیشتر برای تهیه انواع دسر ها مانند کیک، کلوچه، سالاد میوه، خورش ها، نوشیدنی های گرم یا سرد مثل اسموتی ها، لاته زردچوبه و شکلات داغ و چای یا دمنوش آن به کار می برند.

جوز هندی را برای تهیه روغن آن استفاده می کنند.

ارزش غذایی جوز هندی (100 گرم پودر شده)

  • کالری : 525
  • چربی : 36 گرم
  • کربوهیدرات : 49 گرم
  • پروتئین : 6 گرم
  • فیبر : 21 گرم
  • قند : 28 گرم

حتما بخوانید : خواص زعفران

منابع : healthline

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
نسرین
نویسنده، مترجم و علاقه مند به موضوعات سبک زندگی، فرهنگ و هنر و سرگرمی