خواص دارویی ازگیل ژاپنی برای سلامتی و نحوه مصرف آن

عکس درخت ازگیل ژاپنی
فواید دارویی ازگیل ژاپنی

ازگیل ژاپنی چیست؟

ازگیل ژاپنی (به انگلیسی : loquats و نام علمی : Eriobotrya japonica) که به نام های لوکوآت و آلوی چینی هم شناخته می شود یکی از انواع میوه های بومی چین است، کوچک و گرد یا گلابی شکل بوده و به صورت خوشه ای رشد می کند.

پوست ازگیل ژاپنی به رنگ های زرد و قرمز-نارنجی دیده می شود، گوشت آن سفید و دانه ها به رنگ قهوه ای هستند، رایحه ای مانند مرکبات شیرین داشته و مزه آن شیرین می باشد.

میوه، دانه ها و برگ های ازگیل ژاپنی به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها، ویتامین هایی مانند پرو ویتامین A، تیامین، ریبوفلاوین، ویتامین B6، فولات، ویتامین C و مواد معدنی مانند منیزیم، پتاسیم، منگنز، مس، آهن، کلسیم و فسفر که دارد در طب سنتی برای درمان بیماری های قلبی، سرطان و دیابت مفید استفاده می شود.

در ادامه همراه کوکا باشید تا با تمامی فواید ازگیل ژاپنی برای سلامتی بدن و نحوه مصرف آن بیشتر آشنا شوید؛

فواید دارویی و درمانی ازگیل ژاپنی برای بدن

1. منبع غنی آنتی اکسیدان ها

ازگیل ژاپنی منبع بسیار خوبی از آنتی اکسیدان های کاروتنوئیدی از جمله بتا کاروتن هستند (ازگیل های قرمز یا نارنجی کاروتنوئید های بیشتری نسبت به انواع دیگر دارند) که سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و باعث کاهش التهاب و محافظت در برابر بیماری های قلبی و چشم می شود.

رژیم های غذایی سرشار از بتاکاروتن خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و ریه را کاهش می دهد.

علاوه بر این، ازگیل ژاپنی سرشار از ترکیبات فنولیک است که دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد سرطانی و ضد التهابی هستند و ممکن است خطر ابتلا به بیماری های دیابت و بیماری های قلبی را کاهش دهند.

2. سلامت قلب

ازگیل ژاپنی به دلیل مقادیر بالای ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان هایی که دارد ممکن است باعث تقویت سلامت قلب شود.

کاروتنوئید ها و ترکیبات فنلی آن ها نیز ممکن است با کاهش التهاب و جلوگیری از آسیب های سلولی خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهند. کاروتنوئید ها دارای اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی قوی هستند که از ایجاد پلاک در شریان های جلوگیری کرده و احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهند.

فشار خون : پتاسیم و منیزیم موجود در ازگیل ژاپنی برای تنظیم فشار خون و عملکرد صحیح شریان ها ضروری هستند.

کلسترول خون : مقادیر بالای پکتین موجود در ازگیل ژاپنی به کاهش کلسترول خون بالا کمک کرده و احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

3. سرطان

برخی تحقیقات نشان می دهد که عصاره ی پوست، برگ ها و دانه های ازگیل ژاپنی دارای اثرات ضد سرطانی هستند.

یک مطالعه در لوله آزمایش نشان داده که عصاره حاصل از پوست میوه ازگیل به طور قابل توجهی مانع از رشد و گسترش سلول های سرطانی مثانه در انسان می شود.

علاوه بر این، مواد موجود در پوست و گوشت میوه ازگیل ژاپنی از جمله کاروتنوئید ها و ترکیبات فنلی دارای خواص ضد سرطان هستند؛

بتاکاروتن اثرات مقابله با سرطان را در لوله آزمایش و آزمایش بر روی حیوانات به نمایش گذاشته، در حالی که اسید کلروژنیک -یک ترکیب فنولیک- رشد تومور را در مطالعات لوله آزمایش سرکوب می کند.

4. دیابت و قند خون

ازگیل ژاپنی ممکن است باعث کاهش میزان تری گلیسیرید بالای خون، کاهش قند خون بالا و بهبود انسولین خون در افراد مبتلا به دیابت شود.

در طب سنتی چینی برگ و دانه های میوه ازگیل ژاپنی برای درمان قند خون بالا مورد استفاده قرار می گیرند.

همچنین مطالعات بر روی جوندگان نشان می دهد که عصاره برگ ها و دانه های ازگیل ژاپنی می تواند قند خون را کاهش دهد.

5. ضد التهاب قوی

برخی تحقیقات نشان می دهد که ازگیل ژاپنی به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی که دارد دارای خواص ضد التهابی قوی بوده و باعث کاهش سطح پروتئین های التهابی و افزایش سطح پروتئین های ضد التهابی می شود.

علاوه بر این، یک مطالعه بر روی جوندگان نشان داده که مکمل عصاره میوه ازگیل ژاپنی باعث کاهش التهاب کلی ناشی از رژیم غذایی حاوی قند زیاد شده و میزان اندوتوکسین ها که نوعی ماده التهابی است را در کبد به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

6. لاغری و کاهش وزن

ازگیل ژاپنی به دلیل مقادیر بالای فیبر و مواد مغذی که دارد با کاهش اشتها و جلوگیری از پرخوری باعث لاغری و کاهش وزن افراد می شود.

عوارض و مضرات ازگیل ژاپنی

مسمومیت

دانه های میوه ازگیل ژاپنی حاوی مقادیر قابل توجهی مواد سمی هستند به همین دلیل زیاده روی در مصرف آن ها می تواند باعث مسمومیت شود.

طریقه مصرف ازگیل ژاپنی

ازگیل ژاپنی به صورت خام به عنوان میان وعده و برای تهیه ی انواع سالاد میوه، کیک و شیرینی، مربا، ژله، اسموتی و آبمیوه های طبیعی استفاده می شود.

طریقه انتخاب و نگهداری ازگیل ژاپنی

ازگیل های ژاپنی کاملا رسیده را انتخاب کنید زیرا میوه کال و نرسیده ترش است.

از آنجایی که ازگیل ژاپنی به سرعت پوسیده می شود باید طی چند روز مصرف شود.

می توانید تا 2 هفته آن ها را یخچال و فریزر نگهداری کنید.

ارزش غذایی ازگیل ژاپنی (یک فنجان معادل 149 گرم)

  • کالری : 70
  • کربوهیدرات : 18 گرم
  • پروتئین : 1 گرم
  • فیبر : 3 گرم

در ادامه بخوانید : خواص زالزالک

منابع : healthlinestylecraze

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
نسرین
نویسنده، مترجم و علاقه مند به موضوعات سبک زندگی، فرهنگ و هنر و سرگرمی