خواص آلوی کاکادو برای سلامتی و نحوه مصرف آن

فواید آلوی کاکادو چیست؟
فواید آلوی کاکادو چیست؟

آلوی کاکادو چیست؟

آلوی کاکادو (نام علمی : Terminalia ferdinandiana) میوه ای کوچک (به اندازه ی یک زیتون) به رنگ سبز کم رنگ و بومی کشور استرالیاست، هسته ی سفت و چوبی آن توسط گوشت میوه احاطه شده، مزه ی ترش و کمی تلخ دارد و بالاترین میزان ویتامین C را در میان همه میوه های جهان دارا می باشد.

آلوی کاکادو سرشار از مواد مغذی از جمله تیامین، ریبوفلاوین، ویتامین C، سدیم، مس، آهن، منیزیم، روی، کلسیم و فیبر است. در طب سنتی از آلوی کاکادو برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی، آنفولانزا و سرطان و همچنین به عنوان آرام بخش و مسکن طبیعی استفاده می شود.

در ادامه همراه کوکا باشید تا با تمامی فواید میوه آلوی کاکادو برای سلامتی بدن بیشتر آشنا شوید؛

فواید دارویی و درمانی آلوی کاکادو برای سلامتی

1. منبع غنی ویتامین C

آلوی کاکادو به صورت خام و پخته شده دارای بیشترین مقدار ویتامین C طبیعی در بین همه میوه های جهان می باشد.

ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند، استرس اکسیداتیو را کاهش داده و ممکن است در سنتز کلاژن، جذب آهن، سلامت قلب و تقویت حافظه نقش مهمی داشته باشد.

تحقیقات نشان داده که در بزرگسالان مبتلا به فشار خون بالا، یک مکمل 500 میلی گرم ویتامین C باعث کاهش فشار خون سیستولیک و فشار خون دیاستولیک می شود.

همچنین خوردن غذا های سرشار از ویتامین C می تواند به جذب منابع گیاهی آهن کمک کند، این ممکن است به ویژه برای گیاهخواران، افراد وگن، خام گیاهخواران و افراد مبتلا به کم خونی مفید باشد.

2. منبع الاژیک اسید

آلو کاکادو سرشار از نوعی اسید آلی به نام الاژیک اسید است. الاژیک اسید نوعی پلی فنول است که به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی شناخته شده و دارای خواص ضد سرطان، ضد التهابی و ضد میکروبی قوی می باشد.

تحقیقات آزمایشگاهی روی حیوانات نشان داده که الاژیک اسید می تواند رشد تومور را مسدود کرده و باعث مرگ سلول های سرطانی شود.

3. منبع غنی آنتی اکسیدان ها

آلوی کاکادو منبع عالی آنتی اکسیدان هاست که به کاهش رادیکال های آزاد بدن کمک کرده و خطر ابتلا به استرس اکسیداتیو و بیماری های سرطان، آلزایمر، دیابت، بیماری های قلبی و کلیوی را از بین می برد.

به جز ویتامین C و الاژیک اسید از دیگر آنتی اکسیدان های موجود در آلوی کاکادو می توان به موارد زیر اشاره کرد؛

  • فلاونول ها : که اثرات ضد ویروسی دارند و خطر ابتلا به سکته مغزی و سرطان را کاهش می دهند.
  • اسید های معطر : مانند گالیک اسید که خطر ابتلا به بیماری های عصبی را کاهش می دهند.
  • آنتوسیانین ها : رنگدانه های رنگی در میوه که به سلامت دستگاه ادراری، چشم ها و تقویت حافظه کمک می کنند.
  • لوتئین : این آنتی اکسیدان یک کاروتنوئید است که با سلامت چشم در ارتباط بوده و خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا و بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

4. سرطان

مواد مغذی موجود در آلوی کاکادو ممکن است به پیشگیری و درمان سرطان کمک کنند. مطالعات آزمایشگاهی نشان داده عصاره ی این میوه دارای خاصیت ضد التهابی است که خطر ابتلا به سرطان را کاهش داده و باعث افزایش مرگ سلول های سرطانی می شود.

همچنین تحقیقات نشان داده که گالیک اسید موجود در آلوی کاکادو باعث نابودی سلول های سرطانی می شود.

5. ضد التهاب طبیعی

تحقیقات نشان داده که تانن موجود در عصاره برگ ها و میوه ی آلوی کاکادو به دلیل خواص ضد التهابی که دارد، ممکن است به درمان بیماری های التهابی مانند آرتریت روماتوئید کمک کنند.

6. ضد میکروب قوی

تحقیقات نشان داده که عصاره دانه ها، پوست درخت و برگ های آلوی کاکادو دارای خواص ضد میکروبی طبیعی است که مانع از رشد پاتوژن های غذایی مانند لیستریا مونوسیتوژنز می شوند.

7. لاغری و کاهش وزن

آلوی کاکادو به دلیل مقادیر بالای فیبر غذایی موجود در آن با کاهش اشتها و جلوگیری از پرخوری باعث لاغری و کاهش وزن می شود.

مقادیر بالای آنتی اکسیدان های موجود در آلوی کاکادو باعث کاهش سلول های چربی شده و خطر ابتلا به سندرم متابولیک (MetS) که باعث چاقی، فشار خون بالا و اختلال در متابولیسم گلوکز و انسولین می شود را از بین می برد.

8. معده و دستگاه گوارش

مقادیر بالای فیبر و کربوهیدرات های محلول موجود در آلوی کاکادو به بهبود هضم غذا کمک کرده و باعث سلامت روده و دستگاه گوارش می شوند.

خواص آلوی کاکادو برای پوست و مو

9. جوان سازی پوست صورت

آلوی کاکادو به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین C موجود در آن به کاهش چین و چروک و جوان سازی پوست صورت کمک می کند.

10. آکنه و جوش صورت

مقادیر بالای ویتامین C موجود در آلوی کاکادو به کاهش باکتری های ایجاد کننده آکنه و جوش صورت کمک می کند.

11. درمان بیماری های پوستی

پوست داخلی درخت آلوی کاکادو می تواند بسیاری از اختلالات پوستی و عفونت ها از جمله زخم ها، جوش ها و پسوریازیس را درمان کند.

12. سلامت مو

آلوی کاکادو باعث افزایش رطوبت و آبرسانی مو های سر می شود، سطح کلاژن و الاستین آن ها را حفظ کرده و به نرم تر و براق تر شدن مو ها کمک می کند.

عوارض و مضرات آلوی کاکادو

سنگ کلیه

آلو کاکادو به صورت تازه و خشک شده حاوی مقادیر بسیار بالای اگزالات و ویتامین C است که در افراد حساس (افراد مبتلا به بیماری های کلیوی) خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می دهد.

طریقه مصرف آلوی کاکادو

  • آلوی کاکادو را می توان تازه میل کرد اما به دلیل اینکه مزه ی بسیار ترشی دارد بیشتر برای تهیه مربا، انواع سس ها و آب میوه استفاده می شود
  • پودر آلوی کاکادو را می توان به غلات صبحانه، اسموتی ها، آب میوه ها سس سالاد و دسر اضافه کرد
  • همچنین برخی از شرکت ها پودر آلوی کاکادو را در فرمولاسیون مکمل های خود استفاده می کنند
  • آلوی کاکادو به دلیل مقادیر بالای مواد مغذی که دارد در تهیه محصولات آرایشی از جمله تونر ها، ماسک ها، پاک کننده ها، سرم ها و کرم های مرطوب کننده استفاده می شود

ارزش غذایی آلوی کاکادو (100 گرم)

  • کالری : 59
  • چربی : 0.5 گرم
  • کربوهیدرات : 17.2 گرم
  • پروتئین : 0.8 گرم
  • فیبر : 7.1 گرم

در ادامه بخوانید : خواص انگور فرنگی

منابع : healthlinestylecraze

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
نسرین
نویسنده، مترجم و علاقه مند به موضوعات سبک زندگی، فرهنگ و هنر و سرگرمی