نحوه خرید، شستن صحیح و نگهداری اسفناج در یخچال و فریزر

طرز شستن صحیح اسفناج
طرز شستن و نگهداری اسفناج چگونه است؟

نحوه خرید اسفناج تازه | روش صحیح شستن | نحوه نگهداری اسفناج تازه خام در یخچال | چگونه از پلاسیده شدن اسفناج جلوگیزی کنیم؟

اسفناج یکی از بهترین سبزیجات برگ سبز است که به دلیل مقادیر بالای ویتامین ها و مواد معدنی موجود در آن خواص زیادی برای سلامتی بدن دارد و به راحتی می توان آن را به صورت خام و پخته شده برای تهیه انواع سالاد، اسموتی و غذا استفاده کرد.

در ادامه همراه کوکا باشید تا با بهترین روش های خرید و نگهداری اسفناج تازه به صورت خام به مدت طولانی بیشتر آشنا شوید؛

نحوه خرید اسفناج تازه

اسفناج انواع مختلفی دارد؛ برخی از انواع اسفناج دارای برگ های چروکیده هستند، برخی دیگر دارای برگ های صاف بوده و برخی هم بیبی اسفناج می باشند.

هنگام خرید اسفناج تازه توجه داشته باشید که آن هایی را انتخاب کنید که برگ هایی با رنگ سبز تیره داشته باشند، ترد بوده و تازه به نظر می رسند.

از خرید اسفناج هایی که پژمرده، لکه دار، قهوه ای یا زرد به نظر می رسند خودداری کنید. اگر برگ ها بسیار تیره یا پلاسیده هستند و بوی تندی دارند آن ها را خریداری نکنید.

یکی دیگر از شاخص های شناسایی اسفناج های تازه و جوان، نازک بودن ساقه هاست.

ساقه های بزرگ را می توان برای تهیه آب سبزیجات استفاده کنید چون همه ی مواد مغذی موجود در برگ ها را دارا می باشند.

روش صحیح شستن اسفناج

نحوه شستشو و خشک کردن اسفناج اهمیت بسیار زیادی در نگهداری آن دارند. بیشتر افراد اسفناج یا سایر سبزیجات را با آب شیر آبکشی می کنند.

در اینجا روش مؤثری برای شستن اسفناج ارائه کرده ایم:

  • سینک خود را کاملا تمیز کنید
  • سینک ظرفشویی را با آب سرد پر کنید
  • اسفناج های خود را درون آب بریزید، خوب در آب غوطه ور کنید و تمیز بشویید
  • بگذارید اسفناج برای چند دقیقه در آب سرد خیس شود
  • این کار را چند بار تکرار کنید تا اسفناج ها کاملا شسته و تمیز شوند
  • اگر مقدار زیادی اسفناج را می شویید مراقب آب باشید. اگر خیلی کثیف شد سینک را خالی کنید، آن را بشویید و دوباره پر کنید

این روش در تمیز کردن موثرتر است زیرا غوطه وری هرگونه خاکی روی اسفناج را بهتر تمیز می کند، همچنین آب جاری می تواند به برگ ها آسیب برساند و آن ها را در معرض خراب شدن بیشتر قرار می دهد.

نحوه خشک کردن اسفناج بعد از شستشو

خشک کردن مرحله اساسی بعدی در نگهداری اسفناج است. هنگامی که کار شستشوی اسفناج ها را تمام کردید آن ها را در آبکش بگذارید تا آب شان گرفته شود و سپس بر روی یک دستمال پارچه ای یا حوله ی تمیز قرار دهید تا آب آن ها به طور کامل جذب شود.

نحوه نگهداری اسفناج تازه خام در یخچال

اطمینان حاصل کنید که اسفناج ها تا حد امکان خشک شده باشند. حالا می توانید آن ها را لای یک پارچه ی نخی یا حوله ی تمیز بگذارید، سپس در یک کیسه پلاستیکی زیپک گذاشته، درب آن را بسته و به مدت 7 روز در یخچال نگهداری کنید.

روش دیگر این است که اسفناج هایی را که خشک کرده اید لای یک پارچه ی نخی یا حوله ی تمیز بگذارید و آن ها را در یک ظرف پلاستیکی در بسته قرار داده و به مدت 10 روز در یخچال نگهداری کنید.

اگر به طور مرتب اسفناج را نمی خورید هر روز آن را چک کنید. مهم است که در صورت خراب شدن آن ها را نخورید، بنابراین برگ های سیاه شده یا پلاسیده را دور بریزید.

نکته : بهترین دما برای نگهداری اسفناج 32 تا 36 درجه فارنهایت (0 تا 2.2 درجه سانتیگراد) است. از آنجا که دمای بسیاری از یخچال های خانگی تا این اندازه پایین نیست، توصیه می شود که برگ های اسفناج را در دمای بیشتر از 40 درجه فارنهایت (4.4 درجه سانتیگراد) نگهداری نکنید چون برگ ها پژمرده می شوند.

چگونه از پلاسیده شدن اسفناج جلوگیزی کنیم؟

بهترین راه این است که هر چه سریع تر آن را میل کنید، ترجیحا ظرف چند روز اما در اینجا چند راه وجود دارد که باعث می شود اسفناج ها دیرتر پلاسیده شوند؛

  • اسفناج را تا زمانی که آماده خوردن آن نیستید، نشویید
  • در طی چند روز از خرید اسفناج، آن را بخورید
  • اسفناج را خوب بشویید و خشک کنید و سپس در یخچال نگهداری کنید
  • اگر هنوز هم اسفناج زیادی دارید، آن را در فریزر بگذارید

در ادامه بخوانید : خواص اسفناج

منبع : kitchensanity

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا