علت خاکستری شدن دندان ها چیست و چگونه درمان می شود؟

رنگ دندان خاکستری نشانه چیست
رنگ دندان خاکستری نشانه چیست؟

علت خاکستری شدن رنگ دندان | نحوه تشخیص | راه های درمان

خاکستری شدن دندان یکی از مشکلات دهان و دندان است که علاوه بر تاثیر منفی روی ظاهر و زیبایی فرد ممکن است نشانه بیماری یا مشکل خاصی در سلامتی باشد که باید به آن توجه شود.

در برخی افراد این مسئله ارثی است و آن ها به طور طبیعی دندان های خاکستری دارند اما در سایر افراد این اتفاق ممکن است به مرور، به دلایل مختلف و در هر سنی رخ دهد که گاهی تنها روی یک دندان تاثیر گذاشته و گاهی همه دندان ها را درگیر می کند.

اگر مدتی است احساس می کنید رنگ دندان های تان تغییر کرده و به مرور خاکستری رنگ می شوند در ادامه مقاله با کوکا همراه شوید تا با علت های مختلف خاکستری شدن دندان ها و روش های درمان آن آشنا شویم.

علت خاکستری شدن دندان ها چیست؟

برخی علل احتمالی خاکستری شدن دندان ها عبارتند از:

1. تتراسایکلین

آنتی بیوتیک تتراسایکلین می تواند باعث خاکستری شدن دندان ها در کودکانی شود که دندان های آن ها به طور کامل رشد نکرده است، این مسئله بیشتر در کودکان زیر هشت سال دیده می شود.

افرادی که مادر آن ها در دوران بارداری تتراسایکلین مصرف کرده است نیز ممکن است دندان های خاکستری داشته باشند.

2. ترمیم دندان ها

گاهی در دندانپزشکی از موادی همچون روکش های فلزی یا مواد پر کننده نقره ای برای پر کردن حفره های دندان یا ترمیم دندان ها استفاده می شود که ممکن است باعث تغییر رنگ دندان شود.

3. داروهای عصب کشی

لدرمیکس خمیری است که طی فرایند عصب کشی از آن استفاده می شود و حاوی ترکیبات فعالی همچون دمکلوسایکلین هیدروکلراید و تریامسینولون استوناید می باشد، این ترکیبات ممکن است باعث تغییر رنگ دندان ها به بنفش مایل به خاکستری شوند.

اولتراکال ایکس اس نیز ماده دیگری است که حاوی هیدروکسید کلسیم بوده و در عصب کشی دندان ها از آن استفاده می شود، این ماده تاثیر مشابه اما کمتر از لدرمیکس روی دندان ها دارد.

4. آسیب دندان

هر عاملی که باعث قطع شدن جریان خون به سمت دندان ها شود می تواند به مرگ دندان و خاکستری شدن آن منجر شود.

برخی آسیب ها نیز ممکن است باعث ایجاد لکه های خاکستری رنگ روی دندان ها شوند اگرچه این آسیب ها ممکن است تا ماه ها و حتی سال ها تغییری در رنگ دندان ایجاد نکند به همین دلیل افراد اغلب متوجه آن نمی شوند.

5. پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان نیز ممکن است باعث قطع شدن جریان خون شده و به مرگ دندان و خاکستری شدن آن منجر شود.

6. دنتینوژنز ایمپرفکتا 

این اختلال یک عارضه نادر ارثی در رشد دندان ها است که باعث می شود رنگ دندان های دائمی کودک خاکستری – آبی به نظر برسند. این عارضه دندان ها را ضعیف کرده و خطر شکستگی آن ها را افزایش می دهد.

7. افزایش سن

گاهی با افزایش سن رنگ دندان ها به رنگ خاکستری مایل به آبی تغییر می کند.

نحوه تخشیص علت خاکستری شدن دندان

دندانپزشک با معاینه دندان و لثه ها و در صورت نیاز با کمک اشعه ایکس، علت خاکستری شدن دندان ها را تشخیص می دهد.

در بعضی موارد دندانپزشک برای تشخیص نشانه های نکروز مغز دندان یا مرگ مغز دندان از تست پالپ نیز استفاده می کند.

در صورتی که دندان های شما به مرور خاکستری رنگ می شوند حتما باید به دندانپزشکی مراجعه کنید زیرا این مسئله می تواند نشانه مرگ دندان باشد که خطر رشد و نمو باکتری ها در دهان را افزایش داده و روی سایر دندان ها اثر منفی می گذارد.

معمولا برای درمان مرگ دندان از عصب کشی استفاده می شود.

چه زمانی به دندانپزشک مراجعه کنیم؟

زمانی که متوجه شدید:

  • یک یا چند دندان شما تغییر رنگ داده یا لکه دار شده اند
  • دندان های شما دردناک یا حساس شده اند
  • لثه ها ورم کرده، حساس شده یا خونریزی می کنند

درمان خاکستری شدن دندان

اگرچه تکنیک های سفید کننده دندان روی دندان های زرد بهتر از دندان های خاکستری عمل می کنند با این حال هنوز هم می توانید از این تکنیک ها برای بهبود ظاهر دندان های خود استفاده کنید، اثربخشی این تکنیک ها تا حد زیادی به شدت تیرگی دندان ها و علت آن بستگی دارد.

مثلا اگر تتراسایکلین علت خاکستری شدن دندان ها باشد ممکن است نتیجه استفاده از تکنیک های سفید کننده روی همه دندان ها یکسان نباشد.

بنابراین توصیه می شود درباره بهترین روش های موثر برای درمان دندان های خاکستری با پزشک مشورت کنید و به توصیه های خانگی زیر نیز توجه داشته باشید:

  • از خمیر دندان های سفید کننده استفاده کنید
  • از سفید کننده های طبیعی دندان مانند جوش شیرین برای مسواک زدن استفاده کنید
  • کیت های نوار سفید کننده خانگی نیز ممکن است ظاهر دندان ها را بهتر کند
  • گاهی دندانپزشک محلول سفید کننده دست ساز تجویز خواهد کرد
  • علاوه بر روش های خانگی می توانید از تکنیک های سفید کردن دندان ها در مطب استفاده کنید، در این روش ها معمولا از مواد فعال بیشتری نسبت به محلول های سفید کننده استفاده شده و ممکن است شامل درمان لیزری نیز باشد
  • برای پوشش تغییر رنگ دندان ها می توان از روکش های دندان، روکش های نیمه دائمی چینی یا رزین کامپوزیت استفاده کرد که قسمت جلوی دندان را پوشش می دهند

در صورت نتیجه بخش نبودن درمان های خانگی ممکن است پزشک استفاده از روش های دیگر در مطب را پیشنهاد کند.

منبع: healthline

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا