بهترین ادویه ها برای کاهش وزن و لاغری

بهترین ادویه جات برای لاغری
بهترین ادویه جات برای لاغری

اگر از اضافه وزن رنج می برید و بارها روش ها و رژیم های غذایی لاغری مختلف را امتحان کرده اید حتما می دانید غذاهایی که به عنوان وعده صبحانه، ناهار یا شام میل می کنید نقش مهمی در کاهش وزن و تناسب اندام دارد، اما آیا می دانستید ادویه ها و گیاهان خشکی که در کنج قفسه آشپزخانه شما جا خوش کرده اند نیز می توانند به چربی سوزی و کاهش وزن کمک کنند؟

بله! امروزه به لطف تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده به نظر می رسد گذشتگان ما به دلایلی بیشتر از صرفا خوش عطر و طعم شدن غذاها از ادویه جاتی همچون دارچین، هل، شنبلیله، زیره و غیره استفاده می کرده اند.

یکی از این دلایل تاثیر ادویه جات در کاهش اشتها، چربی سوزی و کاهش وزن بوده است و ما در ادامه قصد داریم به معرفی 12 ادویه مفید برای لاغری بپردازیم.

با کوکا همراه باشید.

بهترین ادویه جات برای لاغری

1. شنبلیله

شنبلیله از ادویه جات خانگی پر خاصیت و محبوب متعلق به خانواده بزرگ حبوبات است که طبق مطالعات انجام شده با کنترل اشتها و کاهش گرسنگی، احساس سیری طولانی مدت، کاهش مصرف چربی ها و کالری مصرفی روزانه به لاغری کمک می کند.

2. فلفل کاین

فلفل کاین نوعی فلفل چیلی است که از آن برای تند و تیز کردن بسیاری از غذاها استفاده می شود. این فلفل حاوی ماده ای به نام کپسایسین می باشد که طبع گرم و مزایای سلامتی اش از آن نشات گرفته است.

طبق مطالعات انجام شده کپسایسین با افزایش کالری سوزی می تواند میزان سوخت و ساز بدن را اندکی افزایش دهد، همچنین با کاهش سطح گرلین – هورمون مسئول تحریک گرسنگی – به سیری طولانی مدت و کاهش کالری دریافتی کل روزانه کمک می کند.

3. زنجبیل

زنجبیل ادویه ای است که از ساقه زیرزمینی گیاه زنجبیل به دست می آید و آن طور که از شواهد پیداست می تواند به آب کردن چربی های شکمی کمک کند و با افزایش متابولیسیم بدن، چربی سوزی، کاهش اشتها و کاهش جذب چربی ها در بدن به لاغری کمک کند.

4. پونه کوهی

گیاه پونه کوهی از گیاهان معطر هم خانواده نعناع، ریحان، آویشن، رزماری و مریم گلی است.

این گیاه حاوی ترکیب قدرتمند کارواکرول است که به طور مستقیم روی برخی ژن ها و پروتئین های خاص که سنتز چربی در بدن را کنترل می کنند اثر گذاشته و به کاهش وزن کمک می کند.

5. جینسینگ

جینسینگ به دلیل خواص بی نظیری که برای سلامتی دارد از دیرباز به عنوان یکی از اجزای اصلی طب سنتی چینی شناخته شده است.

این ماده غذایی در انواع مختلف جینسینگ کره ای، چینی و آمریکایی یافت می شود که همه آن ها به یک نوع گیاه تعلق دارند.

طبق نتایج مطالعات جینسینگ تاثیر خوبی در کاهش وزن داشته و با ایجاد تغییر در تشکیل چربی ها و تاخیر در جذب روده ای آن ها با چاقی مقابله می کند.

6. زردچوبه

زردچوبه از پر طرفدارترین ادویه جات خانگی است که علاوه بر عطر و طعم و رنگ خارق العاده اش، خواص زیادی برای سلامتی دارد.

مزایای سلامتی زردچوبه از کاهش التهاب گرفته تا کاهش وزن همگی از ماده ای به نام کورکومین سرچشمه گرفته است، این ماده به آب شدن چربی های شکمی و لاغری کمک می کند.

با این وجود تحقیقات انجام شده روی کورکومین با غلظت بالا بوده که بی تردید از کورکومین موجود در مقدار معمولی زردچوبه بسیار بیشتر است.

7. فلفل سیاه

فلفل سیاه یکی دیگر از ادویه های شناخته شده است که از میوه خشک یک گیاه گل دار هندی به دست می آید.

این ادویه حاوی ترکیب قدرتمند پیپرین است و طعم تند و مزایای سلامتی اش نیز از آن نشات گرفته است. پیپرین از تشکیل سلول های چربی جلوگیری کرده و به کاهش وزن کمک می کند.

8. گیاه گیمنما

گیاه گیمنما که اغلب به عنوان داروی طبیعی کاهنده قند خون استفاده می شود برای کاهش وزن نیز مفید می باشد.

این گیاه حاوی ترکیبی به نام اسید گیمنمیک است که با کاهش شیرینی دریافتی از غذاها تمایل به مصرف شکر را کاهش می دهد و به کاهش اشتها کمک می کند.

9. دارچین

دارچین از ادویه جات معطر سرشار از آنتی اکسیدان است و از پوست داخلی درخت دارچین به دست می آید.

این ماده غذایی فواید زیادی برای سلامتی دارد که از جمله آن ها می توان به تثبت قند خون، کاهش اشتها، کاهش گرسنگی و لاغری اشاره کرد.

مطالعات نشان داده ترکیبات خاص موجود در دارچین اثر انسولین را تقلید کرده و به انتقال قند از جریان خون به سلول ها کمک می کنند.

دارچین سطح برخی آنزیم های گوارشی را کاهش داده و باعث کند شدن تجزیه کربوهیدرات ها در بدن می شود.

10. عصاره لوبیای قهوه سبز

عصاره لوبیای قهوه سبز به دلیل فوایدی که برای کاهش وزن دارد در بسیاری از مکمل های لاغری استفاده می شود.

این عصاره از دانه های قهوه که هنوز برشته نشده و دارای اسید کلروژنیک فراوان می باشد به دست می آید و احتمالا همین ماده در کاهش وزن تاثیرگذار است.

مطالعات نشان داده مصرف قهوه سبز به کاهش شاخص توده بدنی و آب کردن چربی های شکمی کمک می کند.

11. زیره

زیره ادویه به دست آمده از دانه های خشک و آسیاب شده گیاه زیره سبز است که به خانواده جعفری تعلق دارد و به دلیل طعم آجیلی متفاوتش شناخته شده است.

زیره خواص زیادی برای سلامتی دارد و با کاهش وزن و چربی سوزی به تناسب اندام کمک می کند.

12. هل

هل از ادویه های ارزشمند است که از بذرهای یک گیاه متعلق به خانواده زنجبیل به دست می آید و به عنوان ماده پر کاربرد در آشپزی و شیرینی پزی در سراسر دنیا استفاده می شود.

مطالعات نشان داده مصرف پودر هل به کاهش چربی های شکمی در رژیم های غذایی پر چرب و پر کربوهیدرات کمک کرده و برای کاهش وزن مفید می باشد.

نحوه استفاده از ادویه جات برای کاهش وزن

با استفاده از ادویه جات ذکر شده در این مقاله به عنوان چاشنی غذاها می توانید از فواید عالی آن ها با حداقل عوارض جانبی احتمالی بهره مند شوید.

با این وجود توصیه می شود از مصرف بیش از 1 قاشق غذاخوری (14 گرم) ادویه در روز اجتناب کرده و حتما آن ها را با مواد غذایی کامل و مغذی میل کنید تا بر کاهش وزن تاثیر بیشتری داشته باشند.

در صورتی که از مکمل این ادویه جات استفاده می کنید برای جلوگیری از بروز عوارض جانبی از دوز توصیه شده توسط پزشک پیروی کنید.

اگر به بیماری خاصی مبتلا هستید یا داروی خاصی مصرف می کنید حتما قبل از شروع مصرف مکمل ها با پزشک مشورت کنید.

اگر بعد از مصرف ادویه جات دچار عوارض جانبی یا آلرژی غذایی شدید بلافاصله مصرف آن را قطع کرده و با پزشک مشورت کنید.

در ادامه بخوانید : بهترین گیاهان دارویی برای لاغری

منبع: healthline

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا