چگونه سیستم ایمنی بدن را تقویت کنیم؟

بالا بردن سیستم ایمنی بدن
برای افزایش سیستم ایمنی بدن چه کنیم؟

حتی سالم ترین افراد نیز ممکن است گاهی بیمار شوند اما با رعایت برخی نکات و توصیه های پزشکی برای تقویت سیستم ایمنی بدن می توان احتمال ابتلا به بیماری های مختلف به خصوص سرماخوردگی و آنفلوآنزا را تا حد زیادی کاهش داد.

اگر به دنبال تضمین هر چه بیشتر سلامت خود و خانواده تان چه در فصل زمستان یا سایر فصول سال هستید در ادامه مطلب با کوکا همراه شوید تا با مهم ترین تکنیک های ساده تقویت سیستم ایمنی بدن در کودکان و بزرگسالان آشنا شویم.

بهترین روش های تقویت سیستم ایمنی بدن

مقاله بهترین میوه های تقویت کننده سیستم ایمنی بدن را نیز حتما مطالعه کنید!

1. رژیم غذایی سالم و متعادل

استفاده از رژیم غذایی متعادل که خوراکی های سرشار از آنتی اکسیدان در آن گنجانده شده نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد.

تغذیه سالم و متعادل به افزایش تولید گلبول های سفید خون و ترمیم آسیب های سلولی کمک کرده و از بدن در برابر عفونت ها و بیماری ها محافظت می کند.

برای این منظور توصیه می شود در برنامه غذایی خود چربی های اشباع شده که اغلب در گوشت و محصولات لبنی یافت می شود را با چربی های سالم مانند اسیدهای چرب امگا 3 جایگزین کنید و آب فراوان بنوشید زیرا آب به بهبود عملکرد سلول ها کمک کرده و برای دفع بهتر ضایعات بدن ضروری است.

همچنین بهتر است مواد غذایی همچون سیر که دارای خاصیت ضد ویروسی و ضد باکتریایی است و زنجبیل که یک ضد التهاب طبیعی محسوب می شود را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

2. خواب کافی

تحقیقات نشان داده خواب کافی شبانه برای سلامتی سیستم دفاعی بدن بزرگسالان و کودکان ضروری می باشد و کمبود خواب می تواند به مشکلات سلامتی مختلف از جمله چاقی، دیابت، مشکلات قلبی، اختلال در عملکرد هورمون ها و کاهش توانایی بدن در مقابله با عفونت ها منجر شود.

نتایج مطالعه ای نشان داده از دست دادن حتی چند ساعت خواب در یک شب احتمال بروز التهاب در بدن را افزایش داده و می تواند سلامتی را به خطر بیندازد.

این که هر فرد به چند ساعت خواب شبانه نیاز دارد به سن، سلامت عمومی و نیازهای فردی بستگی دارد اما پژوهش ها نشان داده افرادی که شب ها کمتر از 6 ساعت می خوابند یا به اختلال خواب مبتلا هستند بیشتر از دیگران در معرض سرماخوردگی و سایر عفونت های تنفسی قرار دارند.

سعی کنید روال منظم و مناسبی برای خواب خود و کودکان خود در نظر بگیرید و مطمئن شوید خواب کافی – اغلب هشت ساعت در شب – داشته باشید.

3. ورزش

ورزش منظم با شدت متوسط فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد که از آن جمله می توان به بهبود عملکرد سیستم دفاعی و افزایش فعالیت گلبول های سفید خون اشاره کرد، حتی اگر به کوتاهی 30 دقیقه در روز باشد.

اما نباید در ورزش زیاده روی کنید زیرا ورزش بیش از حد می تواند نتیجه عکس داشته و حتی مصونیت بدن در برابر بیماری ها را کاهش دهد. مطالعات نشان داده سیستم ایمنی ورزشکارانی که به طور پیوسته مشغول تمرینات ورزشی طولانی مدت با شدت بالا هستند ضعیف می شود و این مسئله با بیماری های تنفسی فوقانی رابطه نزدیک دارد.

4. مدیریت استرس

بی شک استرس – چه استرس مزمن یا کوتاه مدت – تاثیر منفی قابل توجهی روی سیستم ایمنی بدن داشته و با کاهش تعداد و اثر سلول های ایمنی طبیعی توانایی بدن در مقابله با عفونت ها را کاهش می دهد.

برای کاهش و کنترل استرس خود و فرزندان تان می توانید از تمرینات آرامش بخش مختلف مانند مدیتیشن، یوگا یا تنفس عمیق روزانه استفاده کنید.

5. رعایت بهداشت شخصی 

شاید تعجب کنید اگر بدانید چقدر میکروب در وسایل عمومی از منوی رستوران گرفته تا دسته سبد خرید، نرده پله برقی و غیره وجود دارد.

اگرچه در صورتی که بدن سالمی دارید و به بیماری زمینه ای که تهدید کننده سیستم ایمنی بدن باشد مبتلا نیستید احتمالا نباید نگران چند میکروب باشید اما به طور کلی بهتر است به رعایت بهداشت شخصی در همه جا عادت کنید و در منزل نیز به خصوص زمانی که یکی از اعضای خانواده بیمار است این مسئله را در نظر داشته باشید.

رعایت بهداشت دست ها یکی از بهترین روش های پیشگیری از ابتلا به بیماری ها می باشد، قبل از درست کردن غذا، قبل از خوردن غذا، بعد از سرفه، عطسه و استفاده از سرویس بهداشتی یا لمس سطوحی که افراد مختلف با آن ها سر و کار دارند حتما دست های خود را به مدت 20 ثانیه با آب گرم و صابون بشویید.

این مسئله به خصوص در دورانی که بیماری های همه گیر مانند کرونا شیوع پیدا کرده از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.

6. ترک عادات مضر برای سیستم ایمنی

آیا در خانه سیگار می کشید؟ ترجیح می دهید به جای خارج شدن از منزل و بازی و ورزش در فضای باز در خانه بمانید؟ بیشتر غذاهای چرب مصرف می کنید و جای میوه و سبزیجات تازه در رژیم غذایی شما خالی است؟ شب ها تا دیر وقت بیدار هستید و کمبود خواب دارید؟

همه این موارد از عادات بدی هستند که می توانند عملکرد سیستم ایمنی بدن بزرگسالان و کودکان را تضعیف کرده و خطر ابتلا به بیماری های مختلف از جمله سرماخوردگی و آنفلوآنزا و غیره را افزایش دهند.

7. خندیدن

همه ما شنیده ایم که خنده بر هر درد بی درمان دوا است، جالب این که مطالعات علمی نیز این مسئله را تایید کرده و نشان داده اند خندیدن با افزایش سلول های تولید کننده آنتی بادی در بدن و کمک به عملکرد بهتر سلول های T نقش خوبی در بهبود عملکرد سیستم دفاعی بدن ایفا می کند.

خنده همچنین باعث کاهش سطح هورمون های استرس در بدن شده و ترشح هورمون های خوب مانند اندروفین را افزایش می دهد.

منابع: verywellfamilyverywellhealth

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
جاوید
مدیر سایت، نویسنده و مترجم، سردبیر و سئو کار ارشد سایت کوکا